پایگاه اینترنتی بلومبرگ در گزارشی به قلم آنجلینا راسکوت نوشت: آژانس بین المللی انرژی مستقر در پاریس در گزارش ماهانه‌اش اعلام کرد: «اقدام عربستان سعودی در افزایش تولید نفت، به این کشور امکان داد آمریکا را پشت سر بگذارد و بزرگترین تولیدکننده نفت در جهان شود.»

 

در حالیکه عربستان سعودی از ماه مه روزانه چهارصد هزار بشکه نفت از حوزه های نفتی کم هزینه به تولید نفت خود افزود، تولید روزانه حدود چهارصد و شصت هزار بشکه نفت پر هزینه در آمریکا متوقف شد. از آوریل 2014 و در پی رونق تولید نفت شیل، آمریکا بزرگترین تولید کننده نفت خام و دیگر هیدروکربن های مایع بوده است.

 

براساس گزارش آژانس بین المللی انرژی، تولید آمریکا در ماه اوت دوازده میلیون و دویست هزار بشکه در روز بود که  گاز طبیعی مایع را نیز شامل می شد در  حالکیه تولیدات عربستان سعودی در همان ماه دوازده میلیون و پانصد و هشتاد هزار بشکه در روز بود.

 

براساس داده های شرکت بیکر هیوز- شرکت نفت و گاز آمریکایی و یکی از بزرگ ترین شرکت های خدمات نفتی دنیا- کاهش تولید نفت آمریکا در نتیجه کاهش  تعداد دکل های حفاری نفت و گاز به سطح بی سابقه چهارصد و چهار دکل در بیستم مه بود. البته تا نهم سپتامبر، تعداد دکل های حفاری به پانصد و هشت دکل  رسید.

 

عربستان سعودی میزان عرضه نفت خام خود را در ماه ژوئیه به ده میلیون و ششصد و پنجاه هزار بشکه در روز افزایش و متعاقبا در ماه اوت به ده میلیون و ششصد هزار بشکه در روز کاهش داد. امسال میانگین تولید نفت خام عربستان سعودی در هشت ماه منتهی به اوت ده میلیون و سیصد و شصت هزار بشکه در روز بود که تقریبا دویست هزار بشکه در روز بیشتر از دوره مشابه سال گذشته بوده است.

 

به گفته یک تحلیلگر نفتی، هزینه استخراج نفت در عربستان سعودی بسیار پایین تر از منحنی هزینه جهانی است و این امر موجب می شود ریاض بتواند بیشتر از رقبای آمریکایی اش در برابر بهای پایین تر نفت مقاومت کند. 

 

کاهش تولید نفت آمریکا بیشتر در نتیجه کاهش تولید نفت شیل بوده است.