یکی از دفاتر فوق‌العاده و بی‌نظیر گوگل، دفتر کار گوگل در زوریخ است که با وجود راحتی و آسایش بی‌نظیرش، محلی فعال و پویا است.

 

 

برای کارمندان شرکت گوگل که در دفتر مرکزی آن در زوریخ کار می‌کنند، محیط کاری بسیار راحت‌تر و سرگرم‌ کننده‌تر از خانه است. طراحی داخلی دفتر این شرکت به مساحت 12,000 مترمربع توسط استودیو سوئیسی Camenzind Evolution انجام شده که باعث ایجاد محیطی فرح‌بخش، رنگارنگ و الهام‌بخش برای کارمندان شده است. در این طراحی داخلی، فضاهای مجزایی برای واحدهای مختلف تعبیه شده که هر کدام از این بخش‌ها دارای امکانات ویژه‌ای هستند. برای رفع خستگی و تنوع، کارمندان شرکت گوگل می‌توانند با بازی کردن، گپ زدن با دوستان و یا استراحت در مکان‌های مخصوص، انرژی تحلیل رفته خود را تقویت کنند.

 

 

استفاده از رنگ‌های شاد و متنوع، مبلمان مدرن و راحت و فضای غیر رسمی از ویژگی‌های بارز طراحی داخلی این دفتر کار است و نشان‌ دهنده توجه و حساسیت مدیران ارشد این شرکت نسبت به کارکنان خود است.

 

 بد نیست درباره علم ارگونومی چیزهایی بدانیم که بی‌ربط به محیط کاری ایده‌آل نیست. امروزه همه‌ی ما در جستجوی راه‌های گوناگونی برای دست‌یابی به آسایش و راحتی در محیط کار خود هستیم و از علوم مختلفی در این خصوص بهره می‌گریم. یکی از این علوم، علم ارگونومی است. واژه ارگونومی یک لغت یونانی به معنای کار و قاعده و قانون است که در واقع رابطه انسان با کار را بررسی می‌کند. می‌توان گفت هدف اصلی در دانش ارگونومی، افزایش و بهبود ایمنی، بهداشت و سلامتی، راحتی و کارایی انسان و به عبارتی کسب بهترین ارتباط میان انسان و محیط (کار و زندگی) است. این علم با ارزیابی قابلیت‌ها و محدودیت‌های انسان (بیومکانیک و آنتروپومتری)، استرس‌های کاری و محیطی (فیزیولوژی کار و روانشناسی صنعتی)، نیروهای استاتیک و دینامیک روی بدن انسان (بیومکانیک)، فیزیولوژی کار و روانشناسی صنعتی و طراحی ایستگاه کاری و ابزارها (آنتروپومتری و مهندسی) سر و کار دارد. حقیقتا دفتر زوریخ همه این معیار‌ها را در نظر گرفته است و ارگونومی کاملا رعایت شده است.

 

 

 توجه به ارگونومی از حد یک ابزار فراتر رفته و به یک استراتژی جهت بهبود بهره‌وری سیستم، ایجاد کار مناسب، پیشگیری از حوادث و بیماری‌های ناشی از کار و بهبود راندمان و عملکرد انسان تبدیل شده است و دیگر نسل جدید ارگونومی مستقل از ملاحظات سازمانی و سیستم مدیریتی نمی‌تواند وجود داشته باشد.

 

 

به کارگیری اصول ارگونومی در محیط‌های کاری نتایج مفیدی دارد که به تعدادی از آنها اشاره می‌کنیم:

 

 پیشگیری از اختلالات اسکلتی و عضلانی در بین شاغلین (مانند کمردرد، سندروم تونل کارپال یا درد شدید در مچ دست، درد ناحیه گردن، درد ناحیه زانو یا آرنج و...)

 

 کمک به پیشگیری از حوادث شغلی
 افزایش میزان رضایت‌مندی کارکنان
افزایش رفاه و آسایش کارکنان
کمک به افزایش بهره‌وری در کار
 کمک به افزایش تولید

 

 

از آنجا که در هر سیستم کاری و اداری افراد شاغل از تجهیزات و تسهیلات مختلفی از قبیل: اتاق کار، روشنایی، رنگ محیط، میز، صندلی، کامپیوتر، فاکس، تلفن و غیره در جهت پیشبرد اهداف سازمانی استفاده می‌کنند باید در انتخاب تجهیزات و تسهیلات مذکور دقت لازم را داشت و به هیچ وجه سلیقه‌ای عمل نکرد چرا که در بیشتر موارد این وسایل که بدون توجه به وضعیت بدنی و روانی کارکنان طراحی شده‌اند به مرور زمان انواع مشکلات و ناراحتی‌های اسکلتی و عضلانی برای کارکنان به وجود می‌آورد که بر روی کیفیت و کمیت کار تاثیر گذاشته و سبب نارضایتی را فراهم می‌آورد.

تاثیر انتخاب رنگ در طراحی دکوراسیون دفتر 

رنگ آمیزی در و دیوار و ابزار و آلات در محیط کار به رنگ‌های ویژه، مبتنی بر این است که کارایی فرد در محیطی با رنگ دلخواهش افزایش پیدا می‌کند. بنابراین ما باید محیط‌های کار را به رنگی درآوریم که برای اکثر کارکنان و کارگران محیطی آرام‌بخش و مطلوب باشد. زیرا هدف فراهم آوردن شرایطی است که هیچ فشار عصبی و روانی بر فرد وارد نشود. به‌طورکلی، رنگ‌ها برای اکثر مردم معنی مشخصی داشته و واکنش‌های هیجانی تقریبا یکسانی را در پی دارند.

طراحی فضای کار رنگی کمکی به جسم و ذهن است. در نگاه اول انتخاب رنگ برای محیط کار شاید ساده‌ترین اقدام به شمار آید اما واقعا این‌طور نیست؛ شاید انتخاب رنگ اولین گام باشد اما مطمئنا مهم‌ترین گام نیز است؛ در انتخاب رنگ اولین گزینه برای همگان رفتن به سراغ رنگ‌هایی است که در طراحی لوگو و برند شرکت و کمپانی به کار گرفته شده‌اند. طبق تحقیقات وب سایت انسیتو ملی سلامت، رنگ‌ها تاثیر عمیقی بر چگونگی فعالیت و نحوه عملکرد افراد دارند و حتی رنگ‌ها باعث می‌شوند شخص کارش را به بهترین شکل ممکن انجام دهد یا نیمه‌کاره آن را رها کند. اتفاقی که در دفاتر گوگل مخصوصا دفتر زوریخ افتاده است گواه اهمیت این موضوع است که کارمندان بازدهی بسیار بالایی دارند و این‌ها همه متاثر از محیط بی‌نظیر آنجاست.

 

قرار گرفتن در معرض رنگ‌های آبی و سبز عملکرد افراد را در زمینه فعالیت‌هایی که نیاز به همکاری و خلق ایده‌‌‌‌‌‌‌های نو دارد، افزایش می‌دهد. از طرف دیگر رنگ قرمز برای فعالیت‌هایی مناسب است که نیاز به دقت و توجه بر روی جزئیات دارند. البته در این زمینه توافق و اتفاق نظر وجود ندارد. بسیاری از شرکت‌های مطرح و بزرگ مثل گوگل، مایکروسافت و ای‌ بی در طراحی محیط کاری خود تلفیقی از این رنگ‌ها را به کار گرفته‌‌اند که البته تا حدودی می‌توان گفت که با لوگو و برند آن‌ها هماهنگی دارد.

 

 

شاید بتوان در یک کلمه همه‌ی خصوصیات این دفتر را خلاصه کرد: انعطاف پذیری.

این دفتر در عین اینکه محلی بسیار عملکرد گراست (مثلا” به جای استفاده از پله، از سرسره ای که در تصویر مشاهده می کنید استفاده شده)، سعی در ایجاد بهترین محیط ممکن برای کارمندان هم کرده است، محیطی که کارمندان شاید در خانه‌های خودشان هم نداشته باشند.

 اتاق جلسات دفتر زوریخ مثل یک تونل زیر زمینی طراحی شده است.

 

محل کار کارمندان شرکت عظیم گوگل همواره به علت نوع نگاه این شرکت در طراحی محیط‌های اداری مورد توجه بسیاری از مردم در سرتاسر دنیا بوده است. در واقع بر خلاف رویکرد مینیمالیستی که اپل در طراحی دفاتر کار و فروشگاه‌های خود از آن بهره می‌برد، گوگل شیوه‌ای کاملا متفاوت را در پیش گرفته است.