ادامه گران‌فروشی برنج +قیمت‌ها

در حالی که قیمت منطقی برای برنج با کیفیت ایرانی طبق آنچه مسئولان وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرده‌اند باید حداکثر ۹۵۰۰ تومان در خرده فروشی‌های سطح شهر عرضه و به دست مصرف کننده برسد به شکل قابل توجه و محسوسی بیش از سقف تعیین در مغازه‌ها به فروش می‌رسد.  

از شروع سال جدید قیمت برنج ایرانی به شکل فزاینده‌ای روند افزایشی در سطح بازار پیدا کرد؛ به طوری که در بسیاری از خرده فروشی‌های سطح شهر قیمت برنج ابتدا به برنج بیش از ۱۰ هزار تومان رسید.

اما در مرحله بعد و از شروع  تابستان قیمت هر کیلگرم برنج به مرز ۱۵ هزار تومان رسید تا گران فروشی آشکار و علنی در بازار برنج اتفاق بیفتد و همچنان طبق آخرین بررسی‌های میدانی ادامه داشته باشد.

طبق مشاهدات قیمت هر کیلوگرم برنج ایرانی در جه یک و در جه دو در سطح شهر بین ۱۲ تا ۱۴ هزار تومان فروخته می‌شود.

در ماه‌های اخیر که قیمت برنج با گران فروشی مواجه شده همواره دلالان به عنوان عامل اصلی این گران فروشی مطرح بوده‌اند.  

مدیرکل دفتر غلات وزارت جهاد کشاورزی درباره دلایل گران فروشی برنج در سطح شهر و قیمت منطقی برای برنج ایرانی به ایسنا گفت که هیچ کنترل و نظارتی روی خرده‌فروشی‌ها وجود ندارد و دلالان نقش اصلی را در این گرانی دارند.

خاکسار با بیان این‌که گرایش شدید مردم به مصرف برنج داخلی تقاضا برای آن در بازار را افزایش داده است، تصریح کرد که قیمت برنج داخلی حتی از نوع ارقام پرمحصول‌اش به همین دلایل افزایش پیدا کرده در حالی که قیمت برنج‌های خارجی روز به‌ روز در حال ارزان‌تر شدن است و از آنجاکه به میزان نیاز داخلی تولید برنج نداریم و استقبال از برنج ایرانی نیز روز به روز در حال افزایش است، قیمت این محصول در بازه‌های زمانی خاصی افزایش پیدا می‌کند.

 به گفته وی، هم‌اکنون قیمت هر کیلوگرم برنج ایرانی در مراکز عمده‌فروشی و بازارهای روز نهایتا ۹۵۰۰ تومان بوده و در مغازه‌های سطح شهر تا ۱۴ هزار تومان افزایش پیدا کرده است.

همچنین بر اساس بررسی‌ها قیمت انواع برنج‌های ایرانی در سطح شهر به این شرح است: برنج هاشمی درجه یک به عنوان یکی از پر مصرف‌ترین انواع برنج کیلویی ۱۵ هزار تومان و برنج طارم درجه یک از دیگر برنج‌های پر مصرف کیلویی ۱۳ هزار تومان قیمت دارد.

در مراکز عمده فروشی نیز برنج شیرودی کیلویی ۷۰۰۰ تومان، برنج ندا کیلویی ۶۰۰۰ تومان، برنج نیم دانه کیلویی ۴۵۰۰ تومان، برنج نیم دانه معطر ۵۰۰۰ تومان، برنج فجر کیلویی ۵۵۰۰۰ تومان و برنج دم‌سیاه کیلویی ۷۵۰۰  تومان به طور متوسط در مغازه های سطح شهر فروخته می شود.

همچنین در میان برنج‌های خارجی که از عرضه و مصرف کمتری در بازار برخوردار هستند، برنج هندی درجه یک کیلویی ۴۳۰۰ تا ۴۶۰۰ تومان قیمت دارد و هر کیلوگرم برنج پاکستانی درجه یک ۳۵۰۰ تومان به طور متوسط در مغازه های سطح شهر عرضه می شود.

در میان دیگر اقلام برنج خارجی، برنج اروگوئه ای کیلویی ۴۲۰۰ تومان، برنج تایلندی ۳۲۰۰ تومان و برنج آرژانتینی ۳۰۰۰ تومان فروخته می شود.

بر اساس اظهارات مسئولان وزارت جهاد کشاورزی قیمت برنج‌های خارجی که مصرف بسیار کمتری نسبت به برنج ایرانی دارند در ماه‌های اخیر بر خلاف برنج ایرانی روند کاهشی داشته است.