عقب نشینی ایران در قرارداد خرید هواپیماها

ایران پیشتر پیش شرط موافقت دولت آمریکا برای نهایی شدن قرارداد خرید هواپیما از ایرباس و بوئینگ را رد کرده بود.

اما در عمل هیچ شرکت خارجی که بیش از 10 درصد از محصولات آن در آمریکا تولید می شود نمی تواند بدون مجوز دولت آمریکا اقدام به صادرات محصولات خود به کشور ثالث کند.

در مصاحبه خبرنگار فارس با ایرباس، یکی از مقامات این شرکت اعلام کرد حدود 40 درصد از قطعات هواپیماهای ایرباس ساخت شرکت های آمریکایی‌ست و به همین دلیل این شرکت نمی تواند بدون مجوز دولت آمریکا اقدام به فروش هواپیما به ایران کند.

ایران روز گذشته از دولت آمریکا خواست تا با موانع موجود بر سر راه نهایی شدن قرارداد خرید هواپیما های بوئینگ و ایرباس را با توجه به اجرای برجام و لغو تحریم‌ها بردارد.

تا کنون ایران توافق خرید حدود 230 فروند هواپیما را با ایرباس و بوئینگ به ارزش تقریبی 52 میلیارد دلار صورت داده است.

مقامات ایرباس طی مصاحبه خود با فارس اعلام کردند که تا کنون تنها توافق فروش این هواپیماها با ایران منعقد شده و با توجه به ساخت بخش قابل توجهی از هواپیماهای این شرکت در آمریکا، نهایی شدن این قرار داد منوط به موافقت دولت آمریکاست.

از سوی دیگر قرارداد بوئینگ هم مشمول همین موضوع بوده و عملا در وزارت خزانه داری این کشور گیر کرده است.

یکی دیگر از موانع موجود بر سر راه نهایی شدن این قرارداد، تداوم محدودیت های موجود در استفاده ایران از دلار است که در کنار تأثیرات مستقیم، باعث شده است که بانک های بزرگ اروپایی از ورود به این قراردادها و تأمین مالی و یا تضمین آنها خودداری کنند.

عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی، روز گذشته و در طول برگزاری یک کنفرانس هوانوردی در ایران تأکید کرد ایران به تعهدات خود پایبند است و برای خرید هواپیما همچنان در حال مذاکره با شرکت‌های بزرگ بین المللی است.

وی در سخنان خود افزود ما به مذاکره ادامه می دهیم و با توجه اینکه به مقررات بین المللی احترام می گذاریم مشکلات موجود در این راه مرتفع خواهد شد.

بسیاری از مقامات آمریکایی به بهانه احتمال استفاده ایران از این هواپیماهای مسافربری برای انتقال نیرو و تجهیزات بر خلاف منافع آمریکا و برای مقابله با نیروهای این کشور در منطقه، با فروش هواپیما به ایران مخالف هستند.

اما وزیر راه ایران در گفتگو با رویترز از پایبندی ایران به تمام توافقات در این زمینه خبر داده است.

از سوی دیگر منابع ایرانی از مذاکرات ایران با شرکت امبرائر برزیل برای خرید هواپیمای های کوچک خبر داده اند.