علیرضا نوذری‌پور در پاسخ به این سئوال که گفته می شود به دلیل کمبود منابع آبی باید زنگ خطر استقرار جمعیت در تهران به صدا درآید،گفت: مهمترین مسأله در کمبود منابع آبی قبل از جمعیت،مهاجرت است چرا که برای آْن یک برنامه مشخص و کاملی نداریم و می‌بینیم که در شهرهای اطراف تهران میزان ساخت و ساز با نام‌هایی مثل مسکن مهر و شهرهای جدیدی همراه شد که بار تأمین آب بر دوش منابع آب تهران خواهد بود.

به گفته وی، به نظر می‌رسد که باید یک سیاست صحیح و مشخص در ارتباط با جمعیت و در خصوص تامین آب داشته باشیم.

نوذری پور ادامه داد: در مطالعات ساخت آب در 50 سال قبل یک مشاور خارجی داشتیم که پیش‌بینی کرده بود جمعیت در تهران در سال 95 از 5 میلیون نفر تجاوز نکند در حالی که جمعیت در تهران به 10 میلیون نفر رسیده است.

نوذری پور ادامه داد: این رشد جمعیت خارج از عرف و مصوب اسکان جمعیت حرکت کرده است پس به نظر می‌رسد که مسأله کمیت و کیفیت آب در ارتباط با مهاجرت و جمعیت تحت تأثیر قرار می‌گیرد و اگر نتوانیم بر جمعیت و مهاجرت نظارت و کنترل داشته باشیم هم با معضل کمبود آب و هم با معضل کیفیت آب مواجه خواهیم شد.

*در آینده تهدیدات کمی و کیفی آب خواهیم داشت

قائم‌مقام مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران گفت: در برداشت بی‌رویه آب از سفره‌های زیرزمینی در دشت‌های اطراف تهران، پاکدشت و ورامین سالی 1.5 متر افت سطح آب و 26 سانتی‌متر فرونشست داریم و این فجایع ناشی از افزایش تقاضا است، عرضه هم چون محدود است در آینده این تصور وجود دارد که تهدیدات کمی و کیفی آب داشته باشیم.

*اوضاع تمام دشت‌های کشور بحرانی است

قائم‌مقام مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران در پاسخ به این سؤال که گفته می‌شود بحران آب کشور از جنگ هشت ساله ایران و عراق نیز تهدیدکننده‌تر است، گفت: واقعیت این است که وضعیت تمام دشت‌های کشور بحرانی است، مراکز استان‌ها که رشد جمعیت آنها بیش از پیش‌بینی‌ها رخ داده است با کمبود آب مواجه شده‌اند هر چند باید اذعان کنم که مسأله اصلی بحران آب تنها جمعیت نیست بلکه باید به فکر مهاجرت‌ها نیز باشیم که روز به روز در حال رشد است و باید برای آن فکری شود.

نوذری‌پور خاطرنشان کرد: باید متولیان جمعیت و مدیریت مهاجرت به فکر این مسأله باشند و وزارت راه و شهرسازی که طرح جامع و طرح‌های هادی را دارد به فکر رشد جمعیت شهرها و مهاجرت‌ها بوده و برای آن برنامه داشته باشد و در خصوص این ساخت‌وسازهای اطراف تهران برنامه جامع و کاملی داشته باشد.

وی ادامه داد: رشد شهرها در اطراف تهران بار اجتماعی و امنیتی دارد و تنها نمی‌توان گفت که فقط با مشکل کمبود آب مواجه خواهیم شد.