سرگردانی اشتغال در چهارراه بی تدبیری دولت

گروه اقتصادی – به گزارش افکارنیوز، حمید حاج اسماعیلی با بیان این مطلب اظهار کرد: اجرای ناموفق هدفمندی یارانه ها بر روی بنگاه های اقتصادی کوچک و بزرگ تاثیر گذاشته بود و شرایط بازار کار و اقتصاد را دچار مشکل کرده بود.

 

وی افزود: با آغاز کار دولت یازدهم امید می رفت برخی از مشکلات حل شود و دولت برنامه ریزی مناسبی برای حمایت از بنگاه های تولیدی و اختصاص بخشی از درآمدهای ناشی از هدفمندی به تولید و بنگاه های اقتصادی کند اما نه در دولت گذشته و نه در دولت فعلی این اتفاق نیافتاد و دولتمردان نتوانستند کاری برای این بخش انجام دهند.

 

وی تصریح کرد: متاسفانه دولت یازدهم در سه سال گذشته اقدامی در زمینه رصد و شناخت کامل مشکلات انجام نداده در حالی که یکی از جدی ترین انتظارات حل مشکلات بنگاه های اقتصادی و حمایت از آنها و تامین سرمایه در گردش این واحدها بوده است.

وی تاکید کرد: دولت باید در جهت اصلاح سیاست های مالی و پولی گام های اساسی بر می داشت و بانک ها را مجاب و موظف می کرد تا خدمت بخش تولید قرار بگیرند.

وی ادامه داد: انتظار داشتیم در این سه سال دولت برای 40 از بنگاه های اقتصادی که با مشکل سرمایه در گردش مواجه هستند، چاره اندیشی می کرد.

این فعال کارگری گفت: با توجه به ابزار و امکانات در اختیار دولت در زمینه حمایت از بخش تولید باید گفت دولت یازدهم اصلا موفق نبوده و نتوانسته امکانات لازم را فراهم سازد و در کنار آن بانک ها به عنوان ابزار واسطه تسهیلگر امور تولید نبوده اند.

وی درباره اقدامات دولت در زمینه ایجاد اشتغال بیان کرد: انتظار داشتیم دولت با تکیه بر منابع داخلی بتواند بخشی از مشکلات را مدیریت کند زیرا تا پیش از برجام، تحریم ها مانع بزرگ تولید در بخش خارجی بود اما در هر صورت بررسی ها نشان می دهد نتوانسته ایم از منابع داخلی در جهت رونق تولید بهره بریم.

حاج اسماعیلی ادامه داد: دولت نتوانسته از امکانات و سرمایه های داخلی به خوبی استفاده کند و متاسفانه شاهد  رصد مشکلات بازار کار و یافتن راه حل مناسب برای آنها و همچنین مجاب کردن و ترغیب مردم برای مشارکت اقتصادی و سرمایه گذاری در بخش های مختلف نبوده ایم.

وی گفت: دولت می توانست تعاونی را تقویت کرده و سرمایه های خرد مردم را به سمت تشکیل و تقویت تعاونی ها گسیل می کرد و در نهایت با تشکیل آنها شاهد افزایش اشتغال بودیم و سرمایه مردم در کارهای مولد و خدماتی سرمایه گذاری و بسیاری از مشکلات حل می شد اما دولت و به ویژه وزارت کار و رفاه اجتماعی در این مدت نتوانسته در زمینه تنظیم روابط کار گام های اساسی بردارد و تنها امور رفاهی و بیمه ای را در اولویت برنامه های خود قرار داده است.

وی خاطر نشان کرد: بسیاری از مشکلات جامعه کارگری به عملکرد ضعیف وزارت کار باز می گردد زیرا دولتمردان و مسوولان توانسته اند به مشکلات رسیدگی کنند در حالی که با برنامه ریزی مناسب می توانستیم شرایط را تغییر دهیم.

وی درباره وعده های انتخاباتی رییس جمهور در زمینه ایجاد اشتغال توضیح داد: در مجموع دولت یازدهم هیچ طرح و برنامه ای برای ایجاد اشتغال نداشته و به درستی نتوانست انتظارات را برآورده سازد.

وی گفت: بسیاری از مسوولان می اندیشیدند با توافق هسته و امضای برجام مشکلات حل می شود در حالی که طرف های خارجی به تعهدات خود عمل نکرده و سرمایه گذاری خارجی مناسبی نیز در کشور انجام نشده است.

این فعال کارگری درباره افزایش اشتغال و بهبود شرایط در یک سال آینده و سال پایانی دولت یازدهم اظهار کرد: دولت در یک سال آینده که منتهی به انتخابات ریاست جمهوری است نمی تواند بستر مناسبی برای فعالیت های اقتصادی و تولیدی و همچنین اشتغال فراهم سازد زیرا در این چند سال نیازسنجی اساسی صورت نگرفته و نمی توان انتظار داشت در ماه های پایانی دولت بتواند اقدام مثبتی انجام دهد.

وی ادامه داد: هرچه به انتخابات نزدیک می شویم دولت های از مسائل فنی و کارشناسی فاصله گرفته و به مسائل سیاسی نزدیک می شوند و نمی توانند اقدام مثبتی در حوزه های مختلف انجام دهند.

حاج اسماعیلی در پایان گفت: تا انتخابات 96 دوران سکوت و رکود در فعالیت دولت آغاز می شود و بسیار بعید می دانم دولت بتواند اقدامات ملموس و محسوس در زمینه اشتغال و رونق اقتصادی و تولید انجام دهد.

 

مهرنوش حیدری