دولت «روحانی» برای مبارزه با فساد چه کرد؟

گروه اقتصادی- از همان روزهای اول انتقاد می‌کرد؛ به عملکرد و انحرافاتی که ایجاد شده بود. اگرچه انتقادات بی‌راه نبود، اما به نظر می‌رسید خود نیز در جهت رفع این انحرافات بر آید و جلوی ایجاد آنها را بگیرد.

 

به گزارش افکارنیوز، منظور دولت یازدهم است که در ابتدای فعالیت خود و حتی در شعارهای انتخاباتی، نسبت به مفاسد ایجاد شده در دولت قبل انتقاد می‌کرد و این موضوع را مانعی در جهت ادامه راه دولت می‌دانست. در این خصوص، با مرور سخنرانی‌های روحانی در سه هفته موعد تبلیغات انتخابات، مهم‌ترین وعده‌ها و شعارهای وی را در خصوص مبارزه با فساد انتخاب کرده‌ایم.

 

1- اصلاح نظام اداری جزو اولویت‌های من است، زیرا با اصلاح نظام اداری جلوی فساد‌ها گرفته می‌شود.

2- در کنار هدایت نقدینگی به سمت تولید، باید با فساد و رانت‌خواری مبارزه کنیم؛ چراکه بدون آن تولید رونق نخواهد یافت.

3- در مساله عدالت، باید به مقوله رانت و فساد توجه کنیم.

4- امروزه ما شاهد معضلات و فسادهای عظیمی در سازمان تامین اجتماعی هستیم که دود این موضوع در چشم مردم و بیماران می‌رود.

در واقع دولت تدبیر و امید بر سر کار آمد و انتظار عمومی  اقدام عملی برای جلوگیری از ادامه فساد اقتصادی خرد و کلان حاکم بر دولت بود تا دیگر زمینه و امکان رشد برای رانت‌خواران، ویژه‌خواران و فاسدان فراهم نیاید. اقدامات ساختاری، عمل‌گرایانه، هدفمند، منطقی و اعتمادآفرین که هم مانع ریشه‌گیری فساد اقتصادی شود و همه سرمایه‌گذاران را ترغیب به نقش‌آفرینی موثر در ساختار و سیستم اقتصادی کشور کند.

حال پس از گذشت سه سال و اندی، به نظر می‌رسد تمام این سخنان در حد همان شعارهای انتخاباتی باقی مانده است. در واقع نگاهی به عملکرد دولت یازدهم در مبارزه با فساد اقتصادی – اداری در 3 سال گذشته می‌توان گفت این رویکرد، کُند و در عین حال بدون برنامه بوده است. دولت در این زمینه کاملا انفعالی عمل کرده و فقط در مواردی برای پاسخ دادن به انتقادات رهبر معظم انقلاب و افکارعمومی دست به تغییراتی زده است و عملا از ارائه برنامه‌ای مشخص و مدلی کارآمد برای مبارزه با فساد ناتوان بوده است.

مثال بارز این موضوع، افشای فیش‌های حقوقی است. بعد از افشاگری حقوق‌های نجومی برخی مدیران دولتی، از گوشه و کنار خبر آمد که دستور برخورد و بررسی این موضوع صادر شده، ولی با گذشت چند ماه از این موضوع هنوز گزارشی از اقدامات انجام شده منتشر نشده است.

در کنار این‌ها، حسن روحانی همواره مدعی بود دولت وی دولت پسرخاله و پسرعمه نخواهد بود: «با تشکیل دولت تدبیر و راستگویان دولت شایسته‌سالاری را در کشور حاکم کرده و اخلاق محمدی (ص) را به کشور بر می‌گردانیم.»؛ «همه دستگاه‌ها باید فعالیت اقتصادی‌شان را به صورت شفاف بیان کنند. همه مردم باید از آمار، ارقام و طرح‌های اقتصادی در یک لحظه باخبر شوند؛ در اینجا پسرخاله و پسرعمه نداریم.» اما در عمل شاهد حضور فعال اطرافیان رییس‌جمهور در دولت هستیم.

این در حالی است که دولت باید نهادهای مدنی مخالف فساد که افراد فاسد یا ضوابط فسادآور را معرفی می‌کنند، تقویت کند. اما متاسفانه تمام انتقادهایی که روحانی از دولت قبلی می‌کرد، حالا خود آن را تکرار می‌کند و هیچ برنامه روشنی برای مبارزه با فساد اداری ندارد.


مریم فکری