شکست بوئینگ از ایرباس در رقابت فروش هواپیما به ایران

 در روزهای گذشته آمریکا آخرین موانع فروش هواپیما به تهران از سوی شرکت‌های غربی را برداشت. 

بر این اساس، وزارت خزانه‌داری آمریکا روز چهارشنبه اعلام کرد شرکت‌های هواپیمایی بوئینگ و ایرباس اجازه یافتند به خاورمیانه هواپیما بفروشند. سخنگوی شرکت بوئینگ تایید کرد این اجازه شامل فروش 80 هواپیما به شرکت ملی هواپیمایی ایران، ایران ایر می‌شود. این درحالی است که شرکت ایرباس تایید کرده است اجازه فروش ابتدایی یک محموله شامل 17 هواپیما به ایران را دریافت کرده است. این محموله بخشی از یک قرارداد بزرگ فروش 118 هواپیما به ایران است که در سال گذشته میان مقامات دو طرف توافق شده بود.

در این گزارش آمده است: ایران از مشکلات مرتبط با پیری ناوگان هواپیمایی خود به ستوه آمده است. میانگین سنی ناوگان هوایی ایران 26 سال و 9 ماه است. جوان‌ترین هواپیماهای ایران شامل 6 فروند ایرباس "ای 320" است که نزدیک به 20 سال از عمر آنها می‌گذرد. به همین دلیل تعجبی ندارد که تهران به نوسازی ناوگان هوایی خود اهتمام می‌ورزد. 

براساس گزارش‌ منتشر شده، ایرباس اجازه یافت 50 درصد بیش از بوئینگ به ایران هواپیما بفروشد. دلیل این امر نخست این است که تولیدکنندگان فرانسوی درخواست خود را زودتر مطرح کرده بودند و توانستند در این رقابت بوئینگ را شکست دهند. به علاوه، مرکز کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا براساس قاعده " هر که اول پیشنهاد بدهد، زودتر خدمات دریافت می‌کند" اقدام می‌کند که باعث منتفع شدن شرکت ایرباس می‌شود و این امر زیان بوئینگ را در پی دارد.