زنگنه: ایران تولید نفت خود را در سطح کنونی فریز نمی‌کند

 وزیر نفت ایران گفت، کشورش مایل به فریز نفت خود در سطح فعلی تولید نیست و قصد ندارد با تولید کنندگان دیگر در نشست این هفته در الجزایر توافقی انجام دهد.

بیژن نامدار زنگنه گفت، ایران می خواهد تولید خود را به 4 میلیون بشکه در روز افزایش دهد. به گفته وی، سومین تولید کننده بزرگ عضو اوپک با تولید روزانه 3 میلیون بشکه نفت  در نشست مجمع بین المللی انرژی در الجزایر با سایر اعضای اوپک رایزنی خواهد کرد، و ممکن است سازمان بتواند در نشست ماه نوامبر خود در وین به توافقی رسمی در خصوص محدود کردن عرضه دست یابد.

«رسیدن به توافقی در این دو روز در دستور کار ما نیست... ما اینجاییم تا در نشست مجمع بین المللی انرژی شرکت کنیم و یک نشست غیررسمی مشورتی در اوپک برای تبادل نظر داشته باشیم.»

وزرای کشورهای عضو اوپک که به الجزیره سفر کرده اند، چشم انداز دستیابی به توافق بر سر فریز نفتی را پایین ارزیابی کرده اند. ایران هفته گذشته پیشنهاد عربستان برای فریز تولید در سطح فعلی و در مقابل کاهش تولید ریاض را رد کرد.

زنگنه گفت، ایران می خواهد سهم 13 درصدی خود از تولید اوپک که قبل از تحریم ها در اختیار داشت را باز پس بگیرد. 14 کشور عضو اوپک در ماه گذشته میلادی روزانه 33.7 میلیون بشکه نفت تولید کردند. این بدان معناست که ایران قصد دارد روزانه تا 4.4 میلیون بشکه نفت تولید کند. این رقم 750 هزار بشکه در روز بیشتر از تولید نفت ایران در ماه گذشته میلادی است.

زنگنه گفت، در میان مدت تا دراز مدت، اوپک باید سیستم سهمیه تولید اعضا را مجددا برقرار نماید. وی افزود، اوپک باید اقداماتی را برای تثبیت درآمدها اعضایش اتخاذ کند.