سهم ایران جهت کاهش تولید نفت اعلام شد

وال‌استریت ژورنال به نقل از یک منبع آگاه نوشت: اوپک در نظر دارد فردا چهارشنبه بسته پیشنهادی را که کشورهای تولیدکننده نفت را مجبور می‌کند تا یک میلیون بشکه نفت خود را در مدت یک سال کاهش دهند، مطرح می‌کند.

به گفته این مقام آگاه، براساس این بسته پیشنهادی عربستان سعودی بیشترین کاهش تولید را خواهد داشت و 400 هزار بشکه در روز از میزان تولید 10.6 میلیون بشکه‌ای که در ماه آگوست رکورد زد را کاهش خواهد داد. در عوض ایران باید تولید نفت خود را در سطح 3.7 میلیون بشکه در روز ثابت نگه دارد که مقداری بیش از سطح تولید ماه آگوست این کشور است.

مسئولان نفتی اخیرا اعلام کردند تولید نفت ایران از 3.8 میلیون بشکه در روز گذشته است.

این مقام آگاه گفته است: این طرح لزوماً فردا چهارشنبه در جلسه غیر رسمی سازمان اوپک تصویب نخواهد شد. این سناریو فردا بحث می‌شود و مسیر توافقی را برای تولیدکنندگان در نشست آتی این سازمان در ماه نوامبر باز خواهد کرد.

پیش از این منابع خبری اعلام کردند که زنگنه با بسته پیشنهادی به الجزیره رفته و گفته است سطح تولید نفت ایران نباید کمتر از 4.173 میلیون بشکه در روز باشد.

زنگنه تأکید کرد بود که سهم ایران از کل تولید اوپک 12 تا 13 درصد باید باشد. همچنین وزیر نفت ایران تأکید کرده بود که سهمیه‌بندی کشورهای عضو اوپک باید احیا شود.

تولید نفت ایران در حال حاضر به گفته مسئولان داخلی به 3.8 میلیون بشکه در روز رسیده و مقید کردن ایران به تولید 3.7 میلیون بشکه باعث خواهد شد ایران 100 هزار بشکه کمتر از سطح کنونی تولید کند.