ناکامی دولت تدبیر و امید در رونق اقتصادی

گروه اقتصادی- کمتر از یک‌سال به پایان عمر دولت یازدهم باقی مانده است؛ دولتی که مهم‌ترین شعارهای انتخاباتی‌اش در حوزه اقتصاد بود. یکی از مهم‌ترین شعارهای انتخاباتی روحانی، رونق اقتصاد و بهبود فضای کسب‌وکار بود.

به گزارش افکارنیوز، اما حسن روحانی در حالی در خردادماه 1392 توانست با وعده رونق اقتصادی، رأی حدود 51 درصد از مردم را به سمت خود جلب کند که در طول حضور خود در راس دولت یازدهم، نتوانسته به این وعده اقتصادی خود جامه عمل بپوشاند.

مرور وعده‌های انتخاباتی روحانی، این جملات را به ما نشان می‌دهد:

- اساس سیاست من بالا بردن ثروت ملی و رونق تولید و اشتغال و بهبود فضای کسب‌وکار و توزیع عادلانه ثروت است.

- مشکل بیکاری سبب شده است از هر 5 ازدواج، یکی به طلاق منجر شود. با رونق اقتصادی و ریشه‌کن کردن بیکاری، جلوگیری از این کار امکان‌پذیر است.

- وظیفه اصلی دولت این است که محیط کسب‌وکار را آماده کند؛ چراکه اگر محیط کسب‌وکار بهبود یافت، زمانی است که تولید رونق می‌یابد و بخش صنعت، کشاورزی و خدمات فعال می‌شود.

- اگر تولید رونق یابد، در بخش‌های مختلف هم بیکاری حل می‌شود و هم وقتی این مساله افزایش یابد، عرضه کالا زیاد می‌شود و در برابر تقاضا تعادل به وجود می‌آید. در این صورت ناچار نمی‌شویم بنجل‌ها را از خارج وارد کنیم و برای کارگر چینی کار درست کنیم.

- من می‌دانم شما از بیکاری رنج ‌می‌برید، دولت شما رونق را به اقتصاد بازمی‌گرداند، دولت شما به مشکل کارگران، اصناف، کارآفرینان توجه دارد، دولت شما می‌داند شما جوانان آزادی می‌خواهید.

- ما باید تولید را رونق دهیم. محیط و فضای کسب‌وکار را بهبود بخشیم، از امکانات بالقوه نهایت استفاده را ببریم. اگر طرح‌های صنعتی نیمه‌تمام را تکمیل و پروژه‌های عمرانی نیمه‌تمام را اجرا کنیم، خودبه‌خود اشتغال خواهد آمد. البته در کنار این، باید برای آن‌هایی که آماده به کار می‌‌شوند و در ماه‌های اولیه شغل فوری وجود ندارد، بیمه‌ای را در نظر بگیریم تا به حداقل‌های زندگی‌شان برسند.

- اگر تولید رونق پیدا کند، مسلما کالاها در بازار افزایش پیدا کرده و عرضه و تقاضا هماهنگ می‌شود.

روحانی همچنین بعد از این‌که سکان قوه‌مجریه را به دست گرفت، چندین بار وعده رونق اقتصادی را به مردم داد؛ به طوری که 11 اردیبهشت‌ماه 1393 عنوان کرد: «سال۹۳ را سال رونق تولید و شکستن رکود اقتصادی اعلام می‌کنم.» 16 فروردین ۹۴ گفت: «هدف دولت در سال۹۴ تحقق رونق اقتصادی است.» و ۱۷ اسفند ۹۴ عنوان کرد: «قول می‌دهم سال ۹۵، سال رونق اقتصادی شود.»

اما با وجود گذشته سه سال و اندی از عمر دولت تدبیر و امید، همچنان امیدی در حوزه رونق اقتصادی دیده نمی‌شود و همچنان رکود گریبان‌گیر اقتصاد کشور است و تولید نتوانسته است نسبت به قبل جان بگیرد و رشد کند. به نظر می‌رسد جهت‌گیری یک‌طرفه دولت در اقتصاد روی کاهش نرخ تورم، باعث غفلت از بخش تولید و اقتصاد کشور شده و عمق رکود نه‌تنها کاهش پیدا نکرده، بلکه عمق آن بیشتر شده است.

محسن رنانی، اقتصاددان، در این خصوص با انتقاد از عملکرد دولت یازدهم گفته است: «ابزارهای دولت برای برطرف کردن رکود ایران کارایی خود را از دست داده، زیرا افزایش دو برابر نقدینگی در دولت روحانی که البته مدعی سیاست انقباضی است، هم نتوانست از تعمیق رکود جلوگیری کند.»

مریم فکری