مهران امیرمعینی با تاکید بر این‌که قیمت‌های بازار نفت مطلوب تولیدکنندگان نیست، اظهار کرد: عربستان فشار بودجه‌ای را متحمل می‌شود و قصد دارد از این فشار بکاهد، اما این مساله را نمی‌توان انکار کرد که وقتی بحث ایران را مطرح می‌کند قصد دارد که ایران درآمدهای خود را محدود کند.

 وی افزود: از طرف دیگر تولیدکنندگان بزرگ نفت مانند روسیه اعتقاد دارند که ایران باید به شرایط قبل از تحریم برگردد و نیازی نیست تا در طرح فریز کردن تولید نفت شرکت کند. من این طرح را شکست خورده می‌دانم و اعتقاد دارم یکی از اهداف عربستان ضعیف‌کردن اوپک است.

مشاور موسسه بین‌المللی مطالعات انرژی با تاکید بر لزوم اجماع نظر در اوپک، اظهار کرد: اگر قرار باشد کشورهایی که عضو اوپک نیستند برای ثبات بازار در نشست‌های اوپک شرکت‌ کنند ابتدا در اوپک باید اجماع حاصل شود و غیراوپکی‌ها هم به این اجماع تعهد بدهند. این اتفاق در سال‌های ۱۹۹۸ و ۱۹۹۹ نیز رخ داد و در آن سال‌ها نروژ پذیرفت تا با اوپک همکاری کند.

امیرمعینی با تاکید بر این‌که باید مشخص شود که فریز کردن تولید نفت قرار است در چه سطحی اتفاق بیفتد، گفت:‌اگر عربستان بپذیرد که تولید خود را در سطح ۹ میلیون بشکه در روز نگه دارد، ایران هم تولید خود را در سطح سه میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه در روز نگه خواهد داشت، اما عربستان این میزان از تولید را نمی‌پذیرد و احتمالا قصد دارد تولید خود را در سطح ۱۰ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه در روز نگه دارد. این در حالی است که ایران دارای پتانسیل تولید است.

امیرمعینی در ادامه با اشاره به مازاد عرضه در بازار نفت، تصریح کرد: در حال حاضر ۱.۵ میلیون بشکه مازاد عرضه در بازار وجود دارد و فریز کردن تولید نفت در سطوح فعلی ممکن است آثار کوتاه‌مدتی در بهبود وضعیت بازار به وجود بیاید، اما در بلندمدت تاثیر مثبتی نخواهد گذاشت، مگر این‌که اتفاق خواست دیگری در بازار رخ دهد.

وی ادامه داد: من بعید می‌دانم ایران این پیشنهاد را بپذیرد، البته بستگی به سطح تولید دارد. اگر عربستان بپذیرد ۹ میلیون بشکه در روز تولید کند، ایران هم تولید ۳۶۰۰ بشکه در روز را خواهد پذیرفت و در چنین شرایطی ممکن است قیمت‌ها بیش از ۵۰ دلار افزایش پیدا کند.

مشاور موسسه بین‌المللی مطالعات انرژی، اظهار کرد: اما در حال حاضر روسیه اعلام کرده است پتانسیل تولید ۱۱ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه در روز را دارد، در حالی که تاکنون ۱۱ میلیون بشکه در روز را تولید نکرده است. همین طور عراق اعلام کرده است که می‌تواند چهار میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه در روز تولید داشته باشد در حالی که تولید این کشور در حال حاضر چهار میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه در روز است، بنابراین باید بررسی شود مبنای مذاکرات برای طرح فریز دقیقا چیست.