با وجود اینکه برنج در چهارماهه ابتدایی سال، اولین کالای وارداتی به کشور بوده و بیش از 562 هزار تن برنج به کشور وارد شده اما این واردات در ماه‌های بعد با وجود  ممنوعیت ورود به کشور ــ برای حمایت از تولیدکنندگان داخلی ــ از طرق مختلف  به کشور وارد شده است. ابلاغیه وزارت جهاد کشاورزی نیز با وجود صدور مصوبه توسط سازمان توسعه تجارت، بارها دور زده شده است.

برای نمونه در هفته‌های اخیر خبر واردات این کالای سودآور برای تجار، از مناطق آزاد اعلام شد و  یکی از برندهای معروف برنج هندی در کشور به‌راحتی در زمان ممنوعیت، اقدام به واردات 150 هزار تن  از این محصول ، از طریق مناطق آزاد کرد.

بر اساس پیگیری‌ها مشخص شد که واردات برنج علاوه بر مناطق آزاد و قاچاق، مسیرهای دیگری نیز داشته است به‌طوری که جدیدترین آمار منتشرشده گمرک از تجارت کشور در 5 ماهه ابتدایی سال جاری نشان می‌دهد که در مردادماه نیز برنج  به‌صورت  شبه قانونی و از گمرکات آمده است.     

 

 جداول سازمان گمرک نشان می‌دهد؛ در  5 ماه ابتدایی سال جاری 563 هزار تن برنج به کشور آمده درحالی‌که این رقم در 4 ماهه  562 هزار تن بوده است. هرچند این رقم کمتر از هزار تن بوده اما نشان‌دهنده وجود راه‌ها و حفره های زیاد برای دور زدن  مصوبات و ابلاغیه دولت است