پس از آنکه هک شدن شبکه رایانه ای حزب دموکرات، برخی بانک ها و شرکت های تجاری و نهادهای دولتی در آمریکا به روس ها نسبت داده شد، حالا هک شدن یاهو نیز به گردن هکرهای روسیه افتاده است.

یک شرکت امنیتی مدعی شده که بررسی هایش نشان می دهد یک دولت اروپای شرقی عامل هک گسترده و نفوذ به حساب های ایمیل یاهو از جمله حساب های متعلق به چهره های سیاسی، دیپلماتیک و نظامی است.

یافته های InfoArmor هماهنگ با اظهارات برخی مسئولان شرکت یاهو است که می گویند یک دولت خارجی مسئول بزرگترین هک این شرکت و یکی از بی سابقه ترین فعالیت های هکری در طول تاریخ بوده است.

این شرکت امنیتی علاوه بر دولت روسیه برخی گروه های کوچک هکری را نیز در این زمینه مسئول دانسته و علت همکاری انها با روس ها را انگیزه های مالی و کسب پول دانسته است. حملات یاد شده مربوط به سال 2014 است و علاوه بر یاهو بر ضد سایت های پرطرفداری مانند LinkedIn، Dropbox، MySpaceو غیره هم صورت گرفته است.

Andrew Komarov مدیر امور اطلاعاتی InfoArmor در مصاحبه ای با شبکه ان بی سی آمریکا، هک یاهو را بخشی از تلاشی بزرگتر و مداوم برای نفوذ به حساب های ایمیل مقامات آمریکایی در سراسر جهان دانسته است.

به گفته وی تحلیل گران این شرکت به این نتیجه رسیده اند تعدادی هکر هم توسط روس ها برای این اقدام استخدام شده اند و آنها مسئول هک شدن تعدادی از شبکه های اجتماعی نیز هستند. رقم پرداختی به این هکرها 300 هزار دلار عنوان شده است. روس ها در موارد قبلی این ادعاها را به شدت تکذیب کرده بودند.