پیچ‌وخم‌های دریافت کارت اعتباری

 دو ماه پیش بود که صدور کارت‌های اعتباری بعد از موضوع کارت‌های اعتباری خرید لوازم خانگی رسانه‌ای شد.کارت‌های جدید که در رنگ‌های برنز(10 میلیون تومان)، نقره‌ای (30میلیون تومان) و طلایی (50میلیون تومان) تعریف شده، قرار است جای تسهیلات خرد بانک‌ها را بگیرد.

 قرار بود از ابتدای مهر ماه کارت‌های اعتباری به متقاضیان داده شود ولی با آنکه در ماه مهر به سر می‌بریم هنوز شعبه های بانک‌ها از کارت‌های اعتباری و اتفاق‌های که در این باره رخ خواهد داد بی‌اطلاع بودند و می‌گفتند تنها شعبه مرکزی می‌تواند پاسخگو باشد.روز گذشته ما به عنوان یک مشتری حداقل به 9 شعبه  بانک رفتیم و از همه آنها در مورد کارت‌های اعتباری سؤال کردیم.مدیریکی از شعبه های بانکی دولتی گفت: هنوز هیچ ابلاغیه‌ای در مورد کارت‌های اعتباری به ما ارائه نشده است و تنها شعبه مرکزی می‌تواند کارت اعتباری صادر کند.مدیر یکی دیگر از بانک‌ها نیز گفت:ما تنها کارت اعتباری 10 میلیون تومانی را داریم که از سال‌های قبل بوده و هنوز کارت‌های جدید به دست ما نرسیده است.وی افزود:کارت اعتباری قابل قسط‌ بندی است و تنها یک ضامن رسمی می‌خواهد.

این مدیر بانکی آب پاکی را هم بر دستمان ریخت و گفت:اعطای کارت‌های اعتباری 30 و 50 میلیون تومانی بسیار سخت است و کمتر متقاضی می‌تواند به این کارت‌ها دسترسی پیدا کند. بانک‌ها حاضر نیستند چنین ریسکی را انجام دهند.زمانی که این کارت‌ها به مرحله توزیع برسد قطعاً بانک‌ها شرایط و ضمانت‌ها را بیشتر خواهند کرد. مجدداً به بانک دولتی دیگری رفتیم.مدیر این بانک از ابلاغ بخشنامه صدور کارت‌های اعتباری سه رنگ خبر داد واظهار داشت:تا زمانی که کد برای ما باز نشود نمی‌توان کارت اعتباری صادر کرد.با گذشت10 روز از مهر ماه هنوز هیچ کارت اعتباری دست ما نرسیده است.

مدیر یک بانک خصوصی هم به جای آنکه در مورد کارت‌های سه رنگی که دولت برای مردم در نظر گرفته است اطلاعات بدهد در مورد کارت‌های اعتباری این مجموعه صحبت کرد و در نهایت گفت طرح‌هایی که دولت اعلام کرده قبل‌تر بانک‌های خصوصی به سمت آن رفته‌اند.اما کارت‌هایی که این بانک در اختیار متقاضیان خود قرار می‌داد محدودیت خرید داشت و دارنده کارت تنها با بخش‌هایی که بانک با آن قرارداد داشت می‌توانست خرید کند. سایر بانک‌ها نیز جواب‌های مشابهی دادند و اغلب از ابلاغ نشدن بخشنامه خبر می‌دادند و اینکه هنوز شعبه های مرکزی برای اعطای کارت‌های اعتباری به آنها دستورالعملی صادر نکرده‌اند.لذا بانک‌ها به تمام مشتریان خود وعده آبان ماه را می‌دادند و برخی دیگر هم نگاه مثبتی به این طرح نداشتند.

یکی دیگر از مدیران بانکی اظهار داشت:از آنجا که اعطای کارت‌ها نیازمند ضامن است و تجربه کارت‌های اعتباری برای خرید لوازم خانگی موفقیت‌آمیز نبود این طرح نمی‌تواند مورد استقبال عموم قرار گیرد.وی به این امر استناد کرد که از وقتی موضوع کارت‌های سه رنگ رسانه‌ای شده است متقاضیان انگشت شماری در این باره پرس و جو کردند. امادر بین تمام بانک‌های دولتی و خصوصی تنها یک بانک دولتی بود که حتی جزئیات دریافت آن را هم می‌توانست به مراجعان اعلام کند.مدیر این شعبه به خبرنگار ما اظهار داشت:دریافت وام 10 میلیون تومانی که نیازمند یک ضامن است شرایط راحتی دارد و همه می‌توانند به کارت برنز دست پیدا کنند.

برای کارت‌های نقره‌ای که ارزش آن 30 میلیون تومان است گردش حساب فرد می‌تواند در چند قالب(میانگین گردش حساب دو ماه 30 میلیون تومان - میانگین گردش حساب سه ماه 20 میلیون تومان - میانگین گردش حساب 4 ماه 15 میلیون تومان - میانگین گردش حساب 5 ماه 12 میلیون تومان- میانگین گردش حساب 6ماه 10میلیون تومان) باشد. برای وام 50میلیون تومانی هم میانگین گردش حساب سه ماهه باید 50 میلیون تومان و 6ماهه حدود 25میلیون تومان باشد.البته فرد متقاضی حتماً باید در آن بانک که تقاضای کارت اعتباری می‌دهد حساب داشته باشد.وام‌های بیش از 10 میلیون تومان نیازمند دو ضامن رسمی دولت است.

کارت‌های اعتباری جایگزین تمامی تسهیلات خرد می‌شوند

فرشاد حیدری معاون نظارتی بانک مرکزی با اشاره به سوابق صدور کارت‌های اعتباری و تجمیع بخشنامه‌ها، شناسایی معایب و رفع آنها در این خصوص گفت: روش جدید در قالب آیین‌نامه صدور کارت اعتباری و آیین‌نامه حسابداری آن به بانک‌ها ابلاغ شده است.وی با بیان اینکه نرخ سود این کارت ها 18 درصد و براساس نرخ مصوب شورای پول و اعتبار است، افزود: یک درصد هزینه آبونمان نیز برای این منظور در نظر گرفته شده که به این ترتیب انتفاع آن برای بانک حدوداً 19.5 درصد خواهد بود.10 هزار تومان نیز برای هزینه صدور آن در نظر گرفته شده تا عملیات صدور کارت برای بانک اقتصادی باشد.معاون نظارتی بانک مرکزی گفت: گام بعدی توسعه کارت‌های اعتباری دریافت تخفیف از فروشندگان است که در این خصوص در تلاش هستیم با اتاق اصناف به اجماع برسیم.

وی با اشاره به پوشش تسهیلات خرد توسط کارت های اعتباری گفت: عموم تسهیلات اعطایی مبتنی بر قانون بانکداری بدون ربا از بخش تولید و عرضه کالا حمایت کرده که عمدتاً نیز واحدهای تولیدی، بنگاه‌ها و صاحبان کسب و کار را در برگرفته است.حیدری گفت: از این منظر، توجه به مقررات و تأمین مالی خرد شهروندان چندان پررنگ نبوده است. این کارت می‌تواند جایگزین تمام تسهیلات خرد بانک‌ها شود.

وی با بیان اینکه با این کارت‌ها مشتریان می‌توانند خرید خدمات نیز صورت دهند، گفت: این کارت ها با گسترش دامنه خرید به کالا و خدمات، نیازمندی های مشتریان را برطرف می‌کنند.وی تأکید کرد: اولویت بانک مرکزی در نیمه دوم امسال بر گسترش خدمات کارت‌های اعتباری از سوی بانک‌ها است.  با استفاده از کارت‌های اعتباری، معاملات به‌ صورت واقعی‌تر انجام شده و از انجام معاملات صوری جلوگیری می‌شود؛ چرا که این کارت‌ها سبب حذف دریافت فاکتور توسط شهروندان و ارائه آن به بانک‌ها برای دریافت تسهیلات خواهد شد و رفت و آمد به بانک‌ها را کاهش خواهد داد.

رواج سریع‌تر کارت‌های اعتباری موجب افزایش سطح رضایت مردم از نظام بانکی می‌شود و هموطنان می‌توانند نیازهای مالی خود را برای خرید کالاها و خدمات تأمین کنند. این کارت‌ها علاوه بر امکان خرید کالا، امکان خرید و تأمین انواع خدمات از جمله خدمات آموزشی، درمانی، بیمه‌ای، حمل و نقل و... را برای مردم فراهم می‌کند.نحوه استفاده از کارت‌های اعتباری به این صورت خواهد بود که شهروندان در طول ماه نسبت به خرید کالا و خدمات مورد نیاز خود اقدام می‌کنند و چنانچه قادر به پرداخت بدهی خود در پایان ماه نباشند، مانده بدهی آنان به مدت 12 تا 36 ماه تقسیط می‌شود.