با این ساختار فعلی و اداری به رشد 8 درصد نمی رسیم

گروه اقتصادی- فرهاد دژپسند در پاسخ به این پرسش که چرا نرخ رشد اقتصادی 8 درصد برای برنامه ششم توسعه انتخاب شد؟ اظهار داشت: هدف‌گذاری رشد اقتصادی 8 درصد یک برونداد است و در سیاست‌های کلی برنامه ششم توسعه ابلاغ شده است.

به گزارش افکارنیوز، وی افزود: سوال شما می‌تواند این باشد که اگر برنامه ششم اجرا شود، چه می‌شود؟ من معتقدم علاوه بر این‌که نرخ رشد اقتصادی در سیاست‌های کلی برنامه ششم ابلاغ شده، یک الزام برای اقتصاد ایران است.

معاون سازمان برنامه و بودجه تصریح کرد: ما اگر در برنامه ششم توسعه سالانه 8 درصد نرخ رشد اقتصادی داشته باشیم، می‌دانید چه اتفاقی می‌افتد؟ سطح درآمد سرانه ما در پایان برنامه ششم به‌طور نسبی بهبود خواهد یافت. در حالی که آثار سیاست‌ها و اقدامات برنامه باید در درآمد سرانه نمایان شود، بنابراین نرخ رشد 8 درصد یک الزام اجتناب‌ناپذیر است.

دژپسند در پاسخ به این پرسش که آیا با ساختار فعلی اقتصادی ایران می‌توان به این رقم رسید؟ عنوان کرد: بنده با این ساختار فعلی و اداری معتقدم خیر. ما اگر بخواهیم همین‌ روال ادامه دهیم، به طور قطع به آن نرخ رشد اقتصادی نمی‌رسیم.

وی متذکر شد: لازمه تحقق نرخ رشد اقتصادی 8 درصدی، وقوع تحول در کارکردها، رفتارها، جذب منابع خارجی، استفاده بهره‌ور منابع، توسعه بازارهای کشور، افزایش سهم در بازار بین‌المللی، دانش‌بنیان کردن اقتصاد و... است. یعنی یک‌سری از الزامات نیاز است و ما باید کمربندها را سفت ببندیم و آن الزامات را تمهید کنیم تا بتوانیم به نرخ رشد اقتصادی 8 درصد برسیم.

معاون سازمان برنامه و بودجه خاطرنشان کرد: بر همین اساس مبانی رشد اقتصادی 8 درصد، چهار محور کلیدی را برای برنامه ششم داریم که عبارتند از ثبات کلان اقتصادی، تقویت قابلیت‌ها و زیرساخت‌های اجتماعی، تدبیر شایسته و مناسب، تعامل فعال و موثر با اقتصاد جهانی.

مریم فکری