تحریم‌های آمریکا مانع همکاری‌های اقتصادی ایران و آلمان

 روزنامه آلمانی «هاندلزبلات» در گزارشی نوشت که «زیگمار گابریل» وزیر اقتصاد آلمان در حالی به ایران سفر کرد که قصد داشت فعالیت‌های اقتصادی با تهران را توسعه دهد، اما دست‌اندرکاران اقتصادی در آلمان، همچنان تحریم‌های اقتصادی آمریکا را مانعی برای توسعه روابط با ایران می‌دانند.

بنابر گزارش اتاق‌ بازرگانی آلمان، تعامل اقتصادی با ایران می‌تواند تا سقف 10 میلیارد یورو افزایش یابد.

با این وجود، تجار آلمانی می‌گویند به واسطه تحریم‌های آمریکا و بی‌میلی بانک‌های بزرگ به کار کردن با ایران، در حال حاضر امکان تأمین اعتبار برای معاملات با ارزش بیش از 30 میلیون یورو وجود ندارد.

بر اساس این گزارش، از زمانی که اتحادیه اروپا برداشتن تحریم‌ها علیه ایران را آغاز کرده است، شرکت‌های آلمانی امیدوار شده‌اند که دورانی طلایی در فعالیت‌های خود را رقم بزنند، چراکه زمانی آلمان بزرگترین شریک تجاری ایران بود. از این رو بسیار زیادی از شرکت‌های مهندسی و تولیدکنندگان همچنان تمایل دارند که به همکاری با ایران ادامه دهند.

اما ادامه برخی از تحریم‌های آمریکا علیه ایران، چنین اقدامی را تقریبا غیر ممکن کرده‌اند و مدیران آلمانی به حاشیه رفته‌اند. این در حالی است که شرکت‌های آسیایی قراردادهای خیلی خوبی در خاورمیانه بسته‌اند.

«رنه هارون» رئیس اتاق بازرگانی ایران- آلمان که به تهران سفر کرده، می‌گوید: «تمایل فراوانی برای سرمایه‌گذاری در ایران وجود دارد. ما درخواست‌های فراوانی از آلمان و نه تنها شرکت‌های بزرگ بلکه شرکت‌های کوچک و متوسط داریم. این شرکت‌ها به پتانسل موجود در ایران توجه دارند و می‌خواهند در آن حضور داشته باشند.»

هارون افزود: «بانک‌های آلمانی همچنان محتاط عمل می‌کنند و مسایل مالی همچنان حل نشده باقی مانده‌اند. البته این مسئله‌ای است که در دراز مدت حل می‌شود، اما سرخوردگی (شرکت‌ها) را به دنبال دارد.»

این در حالی است که روز دوشنبه وزیر اقتصاد آلمان در جریان سفر به ایران قول داد تا تعهدات آمریکا مبنی بر کاهش تحریم‌های ایران را به واشنگتن یادآوری کند.

شرکت‌های آلمانی سال‌ها چه قبل و چه پس از انقلاب اسلامی با ایران همکاری داشته‌اند، اما از سال 2012 و در پی شدت گرفتن تحریم‌ها علیه ایران این همکاری‌ها به حداقل رسیدند. با حصول توافق هسته‌ای تلاش‌هایی برای احیای سطح مبادلات تجاری دو کشور صورت گرفته، اما شرایط هنوز به وضعیت عادی بازنگشته است.