تولیدکنندگان براین باورند که زمان ارائه برنامه گذشته و دستگاه‌های نظارتی نیز برای مبارزه با این پدیده شوم تنها به چند دستورالعمل اکتفا می‌کنند و در نهایت طی یک بازه زمانی تمام این نوع برنامه‌های مقطعی رو به فراموشی می‌رود. در همین راستا حسن نیل‌فروش‌زاده، عضو هیات‌مدیره انجمن نساجی درباره برنامه‌های کوتاه و مدت و مقطعی مبارزه با قاچاق گفت: «در این بازه زمانی قاچاق به عنوان یک جریان فسادی و به فرهنگ تبدیل شده است که مسکن آن طرح‌های کوتاه‌مدت و مقطعی نیست؛ در واقع ما به جای اقدام‌های روبنایی باید درصدد تامین وتجهیز در امور زیربنایی باشیم.»از سوی دیگر رییس اتحادیه لباس ورزشی تفرش خبر از جولان جنس‌های قاچاق در بازارچه‌های محلی از سوی شهرداری ها داد.

 همچنین  حسن نیل‌فروش‌زاده  گفت: طی سال‌های اخیر ما شاهد یک‌سری برنامه‌های راهبردی برای مبارزه با معضل قاچاق از سوی دولتمردان بوده‌ایم اما متاسفانه هیچ یک از این نوع برنامه‌ها کافی نبوده و به عبارت دیگر، ما شاهد مماشات کردن برخی دستگاه‌ها با یک‌سری از افراد هستیم. به گفته وی؛ متاسفانه این روزها قاچاق به عنوان یک جریان فسادی و به یک فرهنگ تبدیل شده است. حتی دستگاه مسوول نیز برای اداره و حل این نوع معضلات همکاری لازم را به عمل نمی‌آورد. یعنی متولیان دولتی برای مبارزه با قاچاق به ارائه برنامه، دستورالعمل و قانون می‌پردازند اما در عمل هیچ گامی برای آن

برنمی‌دارند که به عقیده بنده مماشات کردن با برخی افراد در نهایت تخریب زیربناها را به دنبال خواهد داشت.  وی در ادامه توضیح داد: متاسفانه برای اجرای این نوع طرح‌ها و برنامه‌ها نیز دستگاه‌ها سراغ برخی افراد ناتوان و ضعیف می‌روند که در نهایت منجر به پایمال شدن حقوق این افراد می‌شود و در نهایت باندهای بزرگ شبکه قاچاق نیز هر روز به‌طور قارچ‌وارانه رشد می‌کنند. نیل‌فروش‌زاده درادامه گفت: ما نمی‌گوییم که ارائه این نوع برنامه‌ها اثر بخش نیست بلکه منظور ما این است که متولیان به ارائه برنامه‌های قاطعانه پیش روند؛ چرا که با حرف هیچ اقدامی عملا انجام نخواهد شد. در واقع معضل ساختار کنونی اقتصاد انگشت‌شمار نیست و ما باید از کارهای کوچک و روبنایی دست کشیده و سراغ تعمیر زیرساخت‌ها باشیم. وی معتقد است: تشکل‌ها برای مبارزه با قاچاق چندین بار و به شکل متعدد با دولتمردان نشست‌هایی داشته‌اند و ما هم برای این مهم (مهار قاچاق) پیشنهادهای لازم را برای اجرایی شدن ارائه دادیم که در نهایت هنوز شاهد اجرای این نوع برنامه‌ها نیستیم.

متاسفانه ساختار اقتصاد کشور منظم نیست و دستگاه‌های دولتی برای نظم‌بخشی در اقتصاد کشور باید سراغ ساماندهی نظام پولی و مالی پیش روند. نیل‌فروش‌زاده اظهار کرد: متاسفانه این روزها مسوولان اجرایی کشور به جای اینکه از معضلات بکاهند، درصدد افزایش مشکلات هستند. به هرحال باید برای اقتصاد بیمار کشور روند مطلوبی در نظر گرفت که امیدواریم طی سال‌های آتی با تغییر در ساختار نظام بانکی بتوانیم، اقدام‌های قابل قبولی را کلید بزنیم.

 ساماندهی وضع پوشاک در ایران

در همین حال رییس اتحادیه پوشاک برگزاری نخستین همایش آموزشی مد و لباس با حضور اساتید فرانسوی برای طراحان و تولید‌کنندگان ایرانی را سبب ساماندهی وضع تولید پوشاک در ایران اعلام کرد. ابوالقاسم شیرازی در حاشیه برگزاری نخستین همایش آموزشی در گفت‌وگو با خبرگزاری صدا و سیما افزود: اتحادیه پوشاک سال گذشته تفاهمنامه‌های متعدد آموزشی با دانشگاه‌های سراسر جهان از جمله ایتالیا، فرانسه و آلمان امضا کرده است که نخستین همایش آموزشی با حضور فرانسوی‌ها برگزار شد. وی اجرایی شدن این تفاهمنامه‌ها را سبب ساماندهی وضعیت تولید پوشاک در ایران دانست و گفت: در این همایش آموزشی روش‌های تولید برتر و باکیفیت، نحوه تولید صادرات‌محور، افزایش بهره‌وری، کاهش هزینه‌ها و ایجاد ارزش افزوده در پوشاک، آموزش داده می‌شود و ما نیز به عنوان نماینده تشکلی این صنعت درصدد پیگیری امور برای ارتقای صنعت پوشاک هستیم. رییس اتحادیه پوشاک برگزاری این همایش‌های آموزشی را سبب افزایش توان رقابت تولید‌کنندگان داخلی با همتایان خود در سراسر جهان اعلام کرده و تصریح کرد: این اتفاق و اشتیاق تولید‌کنندگان ایرانی برای حضور در دوره آموزشی شروع دوباره صادرات محصولات ایرانی با معیارهای برندهای معروف جهان در بازارهای بین‌المللی است. شیرازی با اشاره به شناسایی ۵۰ تا ۶۰ برند ایرانی ادامه داد: طراحان و تولید‌کنندگان ایرانی در پایان این دوره طراحی‌های ارائه شده خارجی را در کشور بومی‌سازی و بر اساس ایده‌های ایرانی اسلامی به مصرف‌کننده داخلی عرضه خواهد کرد. رییس اتحادیه پوشاک گفت: پوشاک ایرانی با حمایت‌های دولت دوباره بروز و در جایگاه خود قرار خواهد گرفت و امیدواریم با حمایت اعضا نیز ما شاهد صادرات در این صنعت پرمزیت شویم.

 جولان جنس‌های قاچاق در بازارچه‌های محلی

از سوی دیگر رییس اتحادیه لباس ورزشی تفرش با بیان اینکه کاسبی مغازه‌داران با فعالیت سه‌شنبه بازارها کساد است، گفت: متصدی بازارهای مورد بحث شهرداری است که به خاطر نفع مالی خودش اهمیتی به رکود کسب و کار در میان مغازه‌داران که بر اثر این بازارها به وجود آمده است، نمی‌دهد. مصطفی منافی اظهار کرد: وضعیت بازار راکد است و از طرفی سه‌شنبه بازارهای برخی شهر‌ها هم وضعیت کسب و کار را کلا مختل کرده است و هم در این بازه زمانی شاهد ورود کالاهای قاچاق هستیم، معضلی که تا به امروز هیچ برنامه شفافی برای آن مشخص نیست. وی تصریح کرد: در ابتدا قرار بود که ۸۰ تا ۹۰درصد این بازارها، میوه و محصولات خوراکی محلی منطقه باشد، اما همه کالاها از شهرهای دیگر و حتی جنس‌های وارداتی چین هم در آن وجود دارد و در این ماه کیف و کفش و لوازم‌التحریر و لباس و…. همه‌چیز را به بازار آوردند و فروختند.

 شهرداری‌ها توجهی به درآمد مغازه‌ها ندارند

رییس اتحادیه لباس ورزشی تفرش ادامه داد: متصدی بازارهای مورد بحث شهرداری است که به خاطر نفع مالی خودش اهمیتی به رکود کسب و کار در میان مغازه‌داران که بر اثر این بازارها به وجود آمده است، نمی‌دهد. منافی با اشاره به این موضوع که اجناس گران است و قدرت خرید مردم پایین آمده، اذعان کرد: در ماه مهر واقعا وضعیت تاسفباری در بازار حاکم بود.  

رییس اتحادیه لباس ورزشی تفرش گفت: شهر از اقشار کارمندی و به خصوص کارگری است که مردم وضعیت اقتصادی بدی دارند. وی با بیان اینکه کارگران ساختمانی که اصلا کاری ندارند چون ساخت و‌سازی نیست، بیان کرد: کارگران شهرداری هم چند ماه است که حقوق نگرفته‌اند و کارخانجات هم که حقوق کارگران را با تعویق دو الی سه ماهه پرداخت می‌کنند، بنابراین این افراد سراغ برخی کارهای کاذب می‌روند.  منافی با بیان اینکه صنوف فشارهای زیادی را تحمل می‌کنند، تصریح کرد: مغازه باید تا سقف کاشی باشد، مالیات و اجاره‌بها هم وجود دارد و به‌شدت کنترل‌ها اعمال می‌شود، اما در سه‌‌شنبه بازارها هیچ کنترلی وجود ندارد و فروشنده به راحتی به عرضه کالاهایش می‌پردازد و حمایت شهرداری را هم دارند.  رییس اتحادیه لباس ورزشی تفرش گفت: لباس‌های ورزشی مغازه‌ها، ۹۰درصد تولید داخل هستند اما در بازارها جنس‌های وارداتی بی‌کیفیت عرضه می‌شود ولی به دلیل تنوع رنگ و ظاهر مشتری بیشتری دارند.

 وی ادامه داد: تعزیرات و اتاق اصناف به‌شدت با کالای قاچاق در مغازه‌ها برخورد می‌کنند، اما در سه‌شنبه بازار انواع جنس قاچاق وجود دارد ولی هیچ‌کس برخوردی با آن نمی‌کند و کل نظارت در حد بازرسان لحظه‌یی است که امیدواریم این نوع مشکلات ریشه‌کن شود.