نام تیپو چند بار در تاریخ فیات مشاهده شده، اما این بار در قالب نسل جدید یک سدان اقتصادی ظهور کرده است. نسل جدید تیپو وطن‌اش را ترک گفته و عازم سرزمین ترک‌ها شده است. بیش‌ترین سرمایه‌گذاری فیات روی تیپو، در ترکیه متمرکز شده است، به طوری که حتی اولین رونمایی از آن نیز، در نمایشگاه خودروی شهر استانبول انجام گرفت.

با وجود تمام این موارد، تیپو هنوز هم از مهندسی ناب و طراحی اصیل ایتالیایی بی بهره نیست، به گونه‌ای که اتاق آن روی پلت فرم جهانی GM GAMMA که با همکاری جنرال موتورز و فیات شکل گرفته و تاکنون خودرو‌های مختلفی چون شورولت سونیک، اوپل موکا و شورولت ترکس از آن مشتق شده‌اند، سوار شده است.

مجسمه زیبایی با چاشنی اقتصادی

دماغه پست مدرن با حالت تهاجمی چراغ‌ها، جلوپنجره پوزه مانند به بهترین حالت با چراغ‌ها ترکیب شده است. به سمت انتهای بدنه که می‌رویم، بازی زیبا با خطوط، طراحی پخته ستون‌ها و فریم درها و توجه ویژه به جزییاتی چون رینگ‌های اسپرت و آینه‌های آیرودینامیک تصویر چشم نوازی از نمای کناری را به نمایش می‌گذارند. در نهایت به نمای عقب که می‌رسیم، این هندسه خلاقانه چراغ‌ها است که پیش از هرچیز جلب توجه می‌کند و البته اگر تا روی در صندوق کشیده می‌شدند، زیباتر هم بودند.

نوار نازک کرومی متصل کننده چراغ‌های عقب، جلوه لوکسی خوبی را به این قسمت هدیه کرده و از طرفی با وجود دیفیوزر مشکی به همراه دو عدد رفلکتور، جنبه اسپرتی تیپو نیز همچنان حفظ شده است، هرچند در این بین، فقدان خروجی اگزوز فلزی در پایین سپر به شدت احساس می‌شود.

 

تصویر فیات با چه خودرویی به ایران می‌آید؟ +عکس

 

کابین و امکانات

اگر به هیچ وجه با تیپو کنار نیایید و آن را سرشار از نقاط ضعف هم بدانید، از کابین زیبای آن بدون شک نمی‌توانید به سادگی عبور کنید. اگرچه ممکن است زیبایی طراحی داخلی به دلیل شباهت المان‌های کابین به برخی از برندها باشد، اما در عین حال نمی‌توانید اتاق آن را مطلقا شبیه به خودروی دیگری بیابید و از این نظر مصون از هرگونه اتهام به کپی‌کاری است.

سیستم صوتی در قسمت فوقانی داشبورد و به وسیله برخی خطوط از دیگر بخش‌ها تفکیک شده است و از نظر ارگونومی در بهترین حالت قرار دارد. مجموعه کلیدهای کاربردی در نواری نقره‌ای رنگ تضاد زیبایی را با سایر بخش‌های مشکی ایجاد کرده است. به جز این کلیدها، تنها سه کنترل دوار روی کنسول خودنمایی می‌کنند و به طور کلی خبری از ازدحام و پیچیدگی ادوات نیست. مانند سوپر اسپرت‌ها دو دستگیره در طرفین دسته دنده جانمایی شده است و فرمان اسپرت سه شاخ نیز، که مشابه آن را قبلا در پاندا و 500 هم دیده‌ایم، زیر دست‌های راننده و گوش به فرمان اوست.

در فهرست تجهیزات رفاهی و ایمنی گران‌ترین نسخه تیپو موارد راضی کننده‌ای چون رادیو پخش Uconnect، نمایشگر 5 اینچی، فرمان برقی، در اتوماتیک صندوق عقب، گرم‌کن آینه‌های بغل، سیستم کنترل پایداری به همراه سیستم نگه دارنده در سربالایی‌ها، سیستم کنترل لغزش، سیستم ایزوفیکس، شش کیسه ایمنی هوا، نشان‌گر فشار باد لاستیک‌ها، چرخ‌های 16 اینچی، دستگیره‌های کرومی درها، آینه عقب فوتوکرومیک، اتولایت، برف پاک‌کن هوشمند حساس به باران، چراغ‌های مه شکن، تهویه مطبوع خودکار و کروز کنترل مشاهده می‌شود.

مشخصات فنی

برای قلب تپنده تیپو در حال حاضر در بازار جهانی پنج گزینه روی میز است. 1.4 لیتری بنزینی با 95 اسب بخار قدرت، 1.4 لیتری توربو دوگانه سوز با 120 اسب بخار، 1.6 لیتری دوگانه سوز با 110 اسب بخار و 1.3 و 1.6 لیتری توربو دیزل به ترتیب با 95 و 120 اسب بخار قدرت سبد انتخاب مشتری را شامل می‌شوند. همچنین چهار نوع گیربکس 5 و6 سرعته دستی و 6 سرعته اتوماتیک معمولی یا دوکلاچه نیز مکمل قوای حرکتی این خودرو است.

شتاب این سدان کامپکت با موتور 1.6 لیتری بنزینی بنا بر آن‌چه رسانه‌های خارجی اندازه‌گیری کردهاند، رقم 11.2 ثانیه را نشان می‌دهد و ضمن آن که تیپو با این موتور و با تولید 152 نیوتن‌متر گشتاور، توانایی دستیابی به حداکثر سرعت 192 کیلومتر بر ساعت را دارد. ظرفیت باک بنزین تیپو مانند همکلاس‌های خود 45 لیتر است، در حالی که این ایتالیایی با صندوق بار 520 لیتری از نظر خانوادگی بودن، در بین رقیب‌ها منحصر به فرد است.

تیپو در ایران

مذاکرات ایران خودرو با فیات بر سر تیپو تقریبا نهایی شده و به زودی باید منتظر اعلام خبر انعقاد قرارداد دو طرف باشیم. اما قطعا آماده‌سازی تیپو از راه اندازی خط تولید تا عرضه به بازار زمان‌بر است. با توجه به از سرگیری همزمان شراکت طرف ایرانی با پژو، ایران خودرویی‌ها دو راهکار را برای وضعیت تیپو در ایران پیش رو دارند.

اول آن‌که در دور جدید همکاری‌ها پژو را به برند لوکسشان تبدیل و ذهنیت‌ها را درباره این شرکت فرانسوی در ایران متحول کنند و همزمان وظیفه تامین خودروهای اقتصادی را به فیات بسپارند، و اما دوم آن‌که با تعیین قیمتی فراتر از بهای 60 میلیونی پژو 301، فیات را از ابتدا در جایگاهی بالاتر به جنگ لوکس‌های چینی بفرستند و در نهایت عرضه پژوها را نیز به همان روال سابق ادامه دهند.

لازم به ذکر است که ارزان ترین نسخه تیپو در بازار بریتانیا اندکی بیش‌تر از 12500 یورو می‌ارزد و در ایران قرار است با قیمتی بین 60 تا 70 میلیون تومان روانه بازار شود.