آخرین مانع بازگشت توتال

مدیر خاورمیانه این کمپانی از آمادگی کامل خود به‌منظور سرمایه‌گذاری مجدد در ایران خبر داده است. به گفته استفان میشل، برای بازگشت به ایران دو مانع اصلی وجود داشت. نخست مجوزهای بین‌المللی برای همکاری با ایران بود که خوشبختانه صادر شده است. اما شرط دوم، ارائه رسمی جزئیات قراردادهای جدید نفتی توسط دولت ایران به توتال است که هنوز نهایی نشده است.

 

یکی از بزرگ‌ترین‌ کمپانی‌های نفتی جهان با آمادگی کامل برای بازگشت به بازار نفت و گاز ایران، منتظر رونمایی رسمی از قراردادهای جدید نفتی است.استفان میشل؛ مدیر خاورمیانه و آفریقای شمالی «توتال» در حوزه تولید و اکتشاف اعلام کرد: توتال برای ورود دوباره به بازار نفت و گاز ایران، با دو مانع روبه‌رو‌ بوده که مهم‌ترین آن در قالب «مجوزهای بین‌المللی برای همکاری با ایران» خوشبختانه صادر شده است و اکنون در چارچوب قانونی، ما اجازه داریم در این حوزه با ایران وارد همکاری اقتصادی و سرمایه‌گذاری شویم، اما شرط دوم، «انتشار رسمی متن قراردادهای جدید نفتی» است.

در صورتی که متن قراردادهای جدید در دسترس قرار بگیرد با بررسی شرایط جدید فعالیت نفتی در ایران، مطابق شرایط و اوضاع بازار، اقدام خواهیم کرد. توتال سابقه بیش از ٥٠ ساله در بازار اکتشاف، استخراج و تولید نفت و گاز ایران دارد اما سال ٢٠٠٨ تمام فعالیت‌های این شرکت در کشورمان متوقف شد و حتی سال ٢٠١١ تولید مشترک روغن موتور از سوی توتال با یک شرکت داخلی نیز خاتمه پیدا کرد.مدیر بخش خاورمیانه توتال با بیان اینکه این کمپانی فرانسوی خواهان احیای همکاری با ایران و سرمایه‌گذاری در بازار نفت و گاز ایران است، گفت: ما در قالب تفاهم‌نامه‌ای که ژانویه ٢٠١٦ در جریان سفر رئیس‌جمهوری ایران به کشورمان، با وزیر نفت ایران امضا کردیم، اکنون مانعی به لحاظ چارچوب‌های بین‌المللی برای همکاری با ایران نداریم.

بر‌اساس این تفاهم‌نامه که در حال اجرا است، توتال اجازه پیدا کرده است «فهرست نیازهای حوزه نفت و گاز ایران به سرمایه‌گذاری» در بخش‌های مختلف از جمله کشف و استخراج را دریافت کند و همزمان «تحقیقات برای به روزرسانی مطالعات خود از بازار نفت ایران» را انجام دهد.بخشی از این تفاهم‌نامه اکنون پیش رفته و مطالعات توتال در حال تکمیل است.توتال در عین حال به‌عنوان «اولین شرکت اروپایی وارد شده به بازار ایران در دوره پسابرجام»، از فوریه ٢٠١٦ با امضای یک‌قرارداد خرید نفت از ایران، اقدام عملی خود در این بازار را شروع کرده و اکنون روزانه ١٦٠ هزار بشکه نفت از ایران می‌خرد.این قرارداد به‌صورت سالانه تمدید می‌شود و در قالب آن، بخشی از بنزین مورد نیاز ایران در قالب همین قرارداد، از طریق واردات در حال تامین است.

توتال تا سال ٢٠٠٨ میلادی، در مجموع ٤‌قرارداد بزرگ سرمایه‌گذاری با ایران داشته که اولین قرارداد را در سال ١٩٥٤ به امضا رساند و سپس سه قرارداد دیگر در حوزه نفت و گاز در سال‌های ١٩٩٥ و ١٩٩٧ منعقد شد. همه این قراردادها در فاصله سال‌های ٢٠٠٤ تا ٢٠٠٨ به پایان رسید.این شرکت فرانسوی در ٤ حوزه شامل «اکتشاف، استخراج و تولید نفت و گاز»، «ساخت پالایشگاه و پتروشیمی»، «احداث جایگاه سوخت و تولید روغن موتور» و همچنین «تجهیزات انرژی‌های خورشیدی و گاز مایع» فعالیت می‌کند و یک‌چهارم حجم کل سرمایه‌گذاری‌های این شرکت به بازار خاورمیانه و آفریقای شمالی اختصاص دارد. کشورهای امارات، قطر، یمن، عمان، لیبی، الجزایر و ایران، مقاصد عمده سرمایه‌گذاری‌های توتال به حساب می‌آیند.استفان میشل مدیر بخش خاورمیانه کمپانی توتال به «دنیای اقتصاد» گفت: شرایط فعلی ایران را برای سرمایه‌گذاری خوب و مثبت می‌دانیم و بازار نفت و گاز ایران برای ما مهم است و می‌توانیم با توجه به ذخایر قابل توجه نفت و گاز این کشور، برای ایران بازاریابی کنیم.

 

ریسک نفت ارزان از نگاه توتال

استفان میشل درباره «تاثیر کاهش قیمت نفت بر نحوه سرمایه‌گذاری جدید با توجه به سطح فعلی قیمت‌ها که نسبت به آخرین زمان همکاری با ایران، نصف شده است»، گفت: در حال حاضر قیمت‌های بین‌المللی نفت، «نکته» قابل تامل این بازار محسوب می‌شود. شرایط فعلی این بازار به گونه‌ای است که شرکت‌ها با محدودیت‌هایی به لحاظ سرمایه‌گذاری در کل دنیا مواجه هستند. در این وضعیت، نگاه مطلق به «سود» و عایدی سرمایه‌گذاری در بازار نفت، به صلاح نیست و باید «منافع و ریسک» در قراردادها به‌صورت توام لحاظ شود. توتال در این مسیر پروژه‌هایی را انتخاب می‌کند که در مجموع نرخ بازدهی بالاتر داشته باشند.تحت‌تاثیر سطح فعلی قیمت نفت، حجم کل سرمایه‌گذاری‌های شرکت توتال از ٢٨ میلیارد یورو در سال ٢٠١٣ به ١٥ تا ١٧ میلیارد یورو در سال ٢٠١٧ کاهش پیدا خواهد کرد.مدیر بخش خاورمیانه توتال، درباره چشم‌انداز همکاری دوباره با ایران تاکید کرد: در همه حوزه‌های ٤ گانه آماده سرمایه‌گذاری هستیم، اما اولویت ما، فعالیت در حوزه «گاز» است به‌خصوص در منطقه پارس جنوبی که سابقه فعالیت در فازهای ٢ و ٣ را داشته‌ایم.