چرا توافقات با رنو محرمانه است؟

محمدشجاعی فرد رئیس دانشکده فنی خودرو دانشگاه علم و صنعت در ارتباط تلفنی با برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما گفت: تجربه همکاری با فرانسوی ها درسال های قبل نشان داده که فرانسوی ها قابل اعتماد نیستند و در زمان تحریم ها ما را تنها می گذارند.

او افزود: فرانسوی ها دنبال بازار ایران هستند نه کمک به صنعت خودروی ملی ما ، فرانسوی ها دنبال فروش بیشتر محصولات خود هستند و اگر شرایط تحریم ایجاد شود دوباره دست ما را از قطعه هایشان کوتاه می گذارند.

شجاعی فرد همچنین به قیمت بالای خودرو های پیشنهادی فرانسوی ها با مبلغ 60 تا 80 میلیون تومان اشاره کرد و گفت: این رقم برای اکثریت مردم جامعه مناسب نیست.

شجاعی فرد افزود: قرارداد میان خودرو سازان ایرانی و فرانسوی باید به گونه ای تنظیم شود که تمام محور های مطرح شده پیشین در آن دیده شود اما متاسفانه تجربه خوبی هم از تنظیم قرارداد نداریم.

او گفت: وقتی خودمان تمام خط تولید را داریم چرا باید در قرارداد هایمان سهم کمپانی رنو را 60 درصد و سهم خودرو ساز داخلی را 40 درصد لحاظ کنیم.

شجاعی فرد به محرمانه بودن قسمت های زیادی از این توافق نامه اشاره کرد و افزود: سازمان گسترش و نوآوری صنایع ایران شفاف رفتار نمی کند .

رئیس دانشکده فنی و خودرو دانشگاه علم و صنعت گفت: اگر کمپانی رنو با خودش پول بیاورد و نیروی کار و خط تولیدش را سرمایه تلقی نکند این توافق نامه پس از تبدیل به قرارداد قابل تقدیر است اما این امکان کمی بعید است.

شجاعی فرد درادامه ارتباط تلفنی خود گفت: اگر فرانسوی ها تولید قطعاتشان را به ما بسپارند احتمالا قطعات خرد خواهد بود نه اساسی و در نهایت باز هم سر قطعه ساز داخلی بی کلاه خواهد ماند.

عزیز اکبریان رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز در این برنامه گفت: برای تحریک بازار داخلی به حدود 200 میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز داریم که این رقم از توان سرمایه گذاران داخلی خارج است

او ادامه داد: اگر سرمایه گذاران خارجی با صنعت گران و تولید کنندگان ایرانی وارد همکاری شوند باید بدانند که ما تنها به سرمایه گذاریشان نیازمندیم نه تولید و سازندگی آنها درایران ، ما نیاز به توانمندی برای رقابت با بازار جهانی داریم و بازار داخلی مان را به اسم سرمایه گذاری خارجی ها واگذار نمی کنیم.