شل کن، سفت‌کن‌های دولت برای برنج!

گروه اقتصادی- شل کن، سفت کن‌های دولت ادامه دارد. هر روز یک سیاست و روز دیگر، نقص همان سیاست. این‌گونه رفتارها از سوی اقتصادیون دولت نشان می‌دهد که خود دولتی‌ها هم نمی‌دانند چه می‌خواهند کنند و سیاست مشخصی ندارند.

به گزارش افکارنیوز، اما آنچه که معلوم است، به دلیل همین دستورات شل کن، سفت کن، اقتصاد کشور تاکنون شکوفا نشده و در وضعیتی مبهم قرار دارد.

بنا بر قرائن و شواهد موجود، در حالی شورای اقتصاد، وزیر جهادکشاورزی و سازمان توسعه تجارت در مصوبات و بخشنامه‌های جداگانه، واردات و ترخیص برنج از اول مرداد را تحت هیچ شرایطی مجاز ندانستند، اما گمرک از آزادسازی واردات برنج توسط تعاونی‌های مرزنشینان با مصوبه دولت خبر داد.

محمود حجتی، وزیر جهادکشاورزی اواخر سال گذشته در نامه‌ای به محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به مصوبه شورای اقتصاد، ممنوعیت واردات برنج به کشور از اول مرداد 95 را اعلام کرد.

در این نامه آمده بود: «با توجه به مصوبه شورای محترم اقتصاد به‌شماره 216800 مورخ 94/8/10 در خصوص واردات برنج برای تامین کسری مورد نیاز کشور خواهشمند است دستور فرمایید اقدامات زیر انجام شود:

1- ثبت سفارش برنج وفق مصوبه از تاریخ 94.9.4 انجام پذیرد؛ به‌نحوی که تمامی واردات برنج مشمول مابه‌التفاوت شود، مدت اعتبار ثبت سفارش سه ماه و حداکثر برای مدت یک ماه دیگر قابل تمدید باشد.

2- تمامی ثبت سفارش انجام‌شده باید حداکثر تا تاریخ 95.4.31 وارد کشور شود و این موضوع به تمامی متقاضیان اعلام و تعهد اخذ شود که پس از تاریخ فوق به‌دلیل شروع فصل برداشت و لزوم حمایت از تولیدکنندگان داخلی امکان ترخیص وجود نخواهد داشت.

3- مبلغ 5000 ریال مابه‌التفاوت برای هر کیلوگرم برنج وارداتی توسط گمرک جمهوری اسلامی ایران اخذ شود».

در پی نامه مصوبه شورای اقتصاد و نامه وزیر جهاد کشاورزی، علی‌اکبر مهرفرد، قائم‌مقام وزیر جهاد کشاورزی 29 خرداد امسال در نامه‌ای به رییس سازمان توسعه تجارت یادآور شد که از اول مرداد 95 ترخیص برنج از گمرکات کشور تحت هیچ شرایطی مجاز نیست.

درپی نامه قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی به رییس سازمان توسعه تجارت، تقی محمدیان، مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات سازمان توسعه تجارت 4 تیر امسال در نامه‌ای به گمرک ایران تصریح کرد که ترخیص برنج از گمرک از اول مرداد تحت هیچ شرایطی امکان‌پذیر نیست.

اما  در حالی مصوبه شورای اقتصاد، نامه وزیر جهاد کشاورزی و بخشنامه‌های سازمان توسعه تجارت و گمرک واردات برنج از اول مرداد را تحت هیچ شرایطی مجاز نمی‌داند، ولی گمرک ایران در گزارش اخیر خود از تجارت شش‌ماهه کشور ضمن تایید واردات 2300 تن برنج به کشور در شهریورماه اعلام کرد: «میزان واردات برنج طی شهریورماه سال جاری به‌میزان 2300 تن و به‌ارزش 2 میلیون دلار بوده که واردات آن نیز بنا به مصوبه هیات وزیران توسط شرکت تعاونی‌های مرزنشینان صورت گرفته است.»

حجتی، وزیر کشاورزی همچنین سیزدهم مهرماه امسال در جلسه علنی روز سه‌شنبه مجلس اعلام کرد: «واردات برنج از تیر ماه سال ۹۵ ممنوع شده است که همه این محدودیت‌ها به خاطر حمایت از تولید بوده است.»

در این خصوص، مسیح کشاورز، دبیر انجمن واردکنندگان برنج می‌گوید: «با توجه به قوانین خاص مناطق آزاد و تعاونی‌های مرزنشین به نظر می‌رسد عده‌ای از این طریق اقدام به واردات برنج در زمان ممنوعیت می کنند.»

به گفته وی، «اجرای این مصوبه با برخی قوانین خاص مواجه می‌شود؛ به طوری که با توجه به قوانین خاص مناطق آزاد و تعاونی‌های مرزنشین عده‌ای از این طریق اقدام به واردات برنج در زمان ممنوعیت می‌کنند.»

وی یادآور می‌شود: «در راستای حمایت از تولید داخلی لازم است که با لایحه جدید این بخش از قانون اصلاح شود؛ به طوری که در خصوص کالاهای کشاورزی برخی افراد به استناد قوانین سهمیه ای نتوانند واردات را انجام دهند.»

کشاورز در خصوص واردات برنج در زمان ممنوعیت بیان کرد: «آمار گمرک بیانگر واردات 300 تن برنج در مرداد ماه است و حال باید منتظر اعلام آمار گمرک در شهریور ماه باشیم.»

مریم فکری