غیبت وزرای نفت ایران و عراق در نشست نفتی استانبول

 برخی منابع آگاه که نامشان فاش نشده است اعلام کردند وزرای نفت ایران و عراق قصد ندارند در نشست استانبول با حضور اعضای عضو و غیرعضو اوپک شرکت کنند.

 

استانبول این هفته میزبان کنگره جهانی انرژی خواهد بود و اوپک قصد دارد در حاشیه این اجلاس، نشستی غیررسمی با تولیدکنندگان عمده نفتی برگزار کند. "ولادیمیر پوتین،" رئیس جمهور روسیه، نیز برای حضور در کنگره جهانی انرژی اعلام آمادگی کرده است.

 

اوپک پنجشنبه گذشته اعلام کرده بود وزرای نفت ایران و عراق نیز در نشست غیررسمی این سازمان شرکت خواهند کرد. کشورهای عضو و غیرعضو اوپک در اجلاس 28 سپتامبر (7 مهر) بر سر محدودسازی تولیدات نفتی توافق کردند و امیدوار هستند از کشورهای غیرعضو، مانند روسیه، تضمینی قابل اطمینان درمورد عمل کردن به این توافق دریافت کنند. نشست غیررسمی استانبول نیز به منظور اطمینان از هماهنگی تمام تولیدکنندگان نفتی برای حمایت از بهای طلای سیاه برنامه‌ریزی شده است.

 

قرار است نشست استانبول، فرصتی برای دیدارهای گروهی میان اعضای عضو و غیرعضو اوپک فراهم آورد و دیدارهای دو جانبه میان کشورها مد نظر نیست. اوپک همچنین اعلام کرد در نشست استانبول تصمیم جدیدی اتخاذ نخواهد شد. نشست بعدی اوپک که تکمیل‌کننده طرح فریز نفتی خواهد بود، 30 نوامبر (10 آذر) در وین برگزار می‌شود.