نوبل اقتصادی سال  ۲۰۱۶ به طور مشترک به اولیور هارت (oliver hart) و بنگت هولمستروم (Bengt Holmstrom)  به خاطر تلاشهایشان برای تئوری قراردادها اعطا شد.

نظریه قرارداد در زمینه‌هایی نظیر اقتصاد کار،  تئوری سازمان،  مدیریت مالی بنگاه‌ها و سازمان‌های صنعتی گسترش یافته و دارای کاربرد است.

جایزه یادبود نوبل در اقتصاد هر ساله توسط آکادمی سلطنتی علوم سوئد به محققان در زمینه اقتصاد اعطا می‌شود.  این یکی از پنج جایزه نوبل است که در سال ۱۸۹۵ توسط آلفرد نوبل برای مشارکت‌های برجسته در زمینه‌های فیزیک،  شیمی،  ادبیات،  صلح و فیزیولوژی یا پزشکی اهدا می‌شود.

البته جایزه نوبل اقتصاد، جایزه‌ای است که به یاد آلفرد نوبل توسط بانک مرکزی سوئد به اقتصاددانان اعطا شده و به بیان دقیق و رسمی جزء جوایز نوبل محسوب نمی‌شود. این جایزه توسط بنیاد نوبل اداره می‌شود و توسط یک کمیته که متشکل از پنج عضو منتخب آکادمی علوم سلطنتی سوئد هستند به برندگان اعطا می‌شود. این جایزه از سال ۱۹۶۸ هر ساله به محققان در زمینه اقتصاد اعطا می‌شود. برای نخستین بار این جایزه در سال ۱۹۶۹ به یان تینبرگن از هلند و رنجر فریچ از نروژ اهدا شد.

هر جایزه شامل یک مدال، یک دیپلم افتخار و جایزه نقدی است که در طول سال‌های مختلف مقدار آن متفاوت بوده‌است. در سال ۱۹۶۹، مقدار جایزه یان تینبرگن و رنجر فریچ به طور مشترک، ۳۷۵۰۰۰ کرون بود.

این جایزه هر سال در استکهلم در تاریخ ۱۰ دسامبر برابر با سالگرد مرگ نوبل به برندگان اهدا می‌شود.  

۴۶ جایزهٔ نوبل اقتصاد تا سال ۲۰۱۴ به ۷۵ نفر داده شده‌ است. تا سال ۲۰۰۷، نُه جایزه نوبل اقتصادی بیش از هر زمینه دیگری در اقتصاد، در زمینه اقتصاد کلان بوده است، همچنین ۲۸ نفر از برندگان به دانشگاه شیکاگو وابسته بوده‌اند.