گزارش گمرک ایران از میزان تجارت خارجی کشورهای عضو اکو
حجم صادرات کشورهای عضو اکو 411 میلیارد و 728 میلیون دلار و میزان واردات 433 میلیارد و 519 میلیون دلار بوده است که مجموع تجارت خارجی آنها به 845 میلیارد و 247 میلیون دلار می‌رسد.
 
براساس این گزارش جمهوری ترکیه با حجم تجارت خارجی 399 میلیارد و 794 میلیون دلار بیشترین میزان تجارت خارجی را در میان کشورهای عضو اکو دارد، میزان صادرات این کشور 157 میلیارد و 617 میلیون دلار و وارداتش 242 میلیارد و 177 میلیون دلار می‌باشد.
 
بنابراین گزارش مهم‌ترین کالاهای صادراتی جمهوری ترکیه منسوجات، نخ پنبه و پارچه، محصولات آهنی و فولادی، ماشین‌آلات و اقلام عمده وارداتی شامل سوخت‌های معدنی و نفتی، گاز، ماشین‌آلات، مواد شیمیایی، محصولات پلاستیکی می‌باشد.
 
جمهوری اسلامی ایران با حجم تجارت خارجی 139 میلیارد و 800 میلیون دلار رتبه دوم تجارت خارجی در میان کشورهای عضو اکو را دارد. میزان صادرات کشور ایران 88 میلیارد و 800 میلیون دلار و میزان واردات آن 51 میلیارد دلار بوده است.
 
برپایه این گزارش مهم‌ترین کالاهای صادراتی ایران، نفت، گاز، محصولات پتروشیمی ، مواد معدنی، مواد غذایی و عمده‌ترین کالاهای وارداتی آن ماشین‌آلات و وسایل نقلیه، نهاده‌های دامی، مواد شیمیایی، غلات، قطعات یدکی خودرو می‌باشد.
 
براساس این گزارش کشور قزاقستان با حجم تجارت خارجی 119 میلیارد و 451 میلیون دلار رتبه سوم را در میان کشورهای عضو اکو را به خود اختصاص داده است.
 
میزان صادرات این کشور 78 میلیارد و 238 میلیون دلار و حجم واردات آن به 41 میلیارد و 213 میلیون دلار رسیده است.
 
این گزارش می‌افزاید: مهم‌ترین کالای صادراتی قزاقستان؛ نفت، فلزات آهنی و غیرآهنی، مواد شیمیایی، غلات، پشم و گوشت است همچنین اقلام عمده وارداتی این کشور، ماشین‌آلات و قطعات آن، محصولات صنعتی، گاز طبیعی و کالاهای معدنی می‌باشد.
 
این گزارش حاکی است که جمهوری آذربایجان رتبه چهارم تجارت خارجی را در میان کشورهای عضو اکو دارد حجم تجارت خارجی این کشور 37 میلیارد و 592 میلیون دلار بوده است، میزان صادراتش 28 میلیارد و 260 میلیون  دلار و واردات آن 9 میلیارد و 332 میلیون دلار می‌باشد.
 
عمده‌ترین کالای صادراتی این کشور نفت و محصولات نفتی، پنبه، میوه، خشکبار، سنگ آلومینیوم و مهم‌ترین اقلام وارداتی آن گندم، آرد، دارو، شکر و ماهی می‌باشد.
 
این گزارش می‌افزاید، جمهوری اسلامی پاکستان با حجم تجارت خارجی 72 میلیارد و 350 میلیون دلار رتبه پنجم را داراست در حالی که میزان صادرات این کشور 24 میلیارد و 714 میلیون دلار و حجم وارداتش به 47 میلیارد و 636 میلیون دلار رسیده است، مهم‌ترین کالاهای صادراتی پاکستان پنبه، شکر، منسوجات، پوشاک و برنج و اقلام عمده وارداتی آن تجهیزات صنعتی، وسایل نقلیه، سنگ آهن، گندم، چای، کود می‌باشد.
 
این گزارش حاکی است کشور ترکمنستان در رتبه ششم تجارت خارجی در میان کشورهای عضو اکو را داراست و میزان حجم تجارت خارجی این کشور 27 میلیارد و 800 میلیون دلار رسیده است که از این میزان، حجم صادرات آن 17 میلیارد و 500 میلیون دلار و وارداتش 10 میلیارد و 300 میلیون دلار بوده است. مهم‌ترین کالاهای صادراتی ترکمنستان گاز طبیعی، نفت، پنبه، محصولات نفتی، غذاهای فرآوری شده و اقلام عمده وارداتی این کشور ماشین‌آلات و قطعات، غلات، مواد غذایی و نوشیدنی، پلاستیک و گندم می‌باشد.
 
بنابراین گزارش رتبه هفتم تجارت خارجی را کشور جمهوری ازبکستان با میزان 27 میلیارد و 200 میلیون دلار داراست که صادرات آن 13 میلیارد و 300 میلیون دلار و وارداتش 13 میلیارد و 900 میلیون دلار می‌باشد.
 
همچنین عمده کالاهای صادراتی جمهوری ازبکستان پنبه، طلا، گاز طبیعی، کود و ابریشم و مهم‌ترین کالاهای وارداتی آن شامل مواد معدنی و شیمیایی، غلات، لاستیک و پلاستیک و ماشین‌آلات است.
 
کشور جمهوری قرقیزستان با حجم صادرات یک میلیارد و 650 میلیون دلار و  واردات 5 میلیارد و 732 میلیون دلار، میزان تجارت خارجی این کشور به 7 میلیارد و 382 میلیون  دلار می‌رسد که رتبه هشتم را در میان کشورهای عضو اکو دارا می‌باشد و عمده‌ترین کالاهای صادراتی قرقیزستان غلات، فلزات گرانبها، تنباکو، پنبه و ضایعات آلومینیوم و عمده‌ترین کالاهای وارداتی آن محصولات معدنی، گاز طبیعی، خودرو، منسوجات، سوخت است.
 
این گزارش حاکی است که جمهوری تاجیکستان با میزان صادرات 1 میلیارد و 78 میلیون دلار و واردات 4 میلیارد و 500 میلیون دلار از نظر میزان تجارت خارجی در رتبه نهم قرار دارد و همچنین اقلام عمده صادراتی این کشور خشکبار، فرش، پشم، پنبه خام، پوست حیوانات و عمده‌ترین کالاهای وارداتی‌اش محصولات نفتی، مواد غذایی، شکر، گندم و آرد می‌باشد.
 
شایان ذکر است کمترین میزان تجارت خارجی را در میان کشورهای عضو اکو با میزان 8 میلیارد و 300 میلیون دلار به کشور جمهوری اسلامی افغانستان اختصاص دارد.
 
میزان صادرات این کشور 571 میلیون دلار و وارداتش 7 میلیارد و 729 میلیون دلار است. عمده‌ترین کالاهای صادراتی این کشور خشکبار، فرش و پشم، پنبه خام، پوست حیوانات، سنگ‌های قیمتی بوده است و مهم‌ترین کالاهای وارداتی آن محصولات نفتی، مواد غذایی، شکر، گندم و آرد می‌باشد.
 
برپایه این گزارش گمرک ایران میزبان هفتمین اجلاس شورای رؤسای گمرکات کشورهای عضو اکو، 28 مهر ماه سال‌جاری در تهران خواهد بود.
 
در این نشست طرح‌های جدید و فعالیت‌ها، ابتکارات در جهت ارتقای همکاری‌های گمرکی و پیشنهاد تبادل الکترونیکی اطلاعات بین کشورهای عضو اکو مورد بحث و تبادل‌نظر قرار خواهد گرفت و درخصوص تسهیل و توسعه تجارت و مبارزه با تخلفات و قاچاق تصمیماتی اتخاذ خواهد شد.
 
شایان ذکر است که کشورهای جمهوری اسلامی ایران، ترکیه، پاکستان، افغانستان، آذربایجان، ترکمنستان، قرقیزستان، قزاستان ازبکستان و تاجیکستان از اعضای سازمان همکاری‌های اقتصادی (اکو) هستند.