هشدار جدی به روحانی نسبت به حذف کارت سوخت

 بسیج دانشجویی دانشگاه‌های الزهرا، مذاهب اسلامی، دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه تهران و دانشکده علوم و معارف قرآن کریم در نامه‌ای خطاب به روحانی نسبت به حذف کارت سوخت هشدار دادند و آن را در تعارض شدید با سیاست‌های اقتصاد مقاومتی دانستند.

در متن این نامه‌ آمده است: همانطور که مستحضرید با افزایش روز افزون مصرف بنزین از دهه هفتاد و رسیدن به مصرف 73/6 میلیون لیتر در روز در سال 1385 ؛ دولت وقت با همکاری مجلس سهمیه‌بندی بنزین با سامانه هوشمند کارت سوخت را تصویب کرد که با تعبیر« کار شجاعانه » از سوی رهبر معظم انقلاب همراه شد.

دربخشی از این‌ نامه در مورد دستاوردهای هوشمندانه طرح سهمیه بندی سوخت بیان شد: جلوگیری از قاچاق سوخت، صرفه جویی در مصرف سوخت در ابعاد ملی، کاهش واردات بنزین و زمینه سازی برای بی اثر کردن تحریم واردات، ایجاد بانک اطلاعات روزآمد از وسایل نقلیه، ایجاد امکان مدیریت عرضه سوخت در شرایط بحران و وقوع حوادث طبیعی بخشی از دستاورد‌های هوشمندانه طرح سهمیه بندی سوخت است.

در ادامه این نامه تصریح شد: اما در سال 1394 و در پی اقدامات وزارت نفت با تک نرخی کردن بنزین این دست آورد با بی میلی روبه رو شد و این بی رغبتی تا جایی ادامه یافت که بدون توجه به نظرات منتقدین و تبعات سنگین حذف کارت های سوخت ، تصمیم به حذف آن گرفته شد؛ درحالی که تنها به بیان این که فسادهای عظیم در پی دو نرخی شدن این کالا ایجاد شده است بسنده شده است و تاکنون آمار و اسناد مستدلی در این رابطه ارائه نشده است .

همچنین آمده است: البته متقاعد کننده نیست که در روند چند نرخی بودن کالایی فساد ایجاد نشود اما به دلیل در اختیار داشتن این سامانه جامع می‌توان جلوی آن را گرفت . در حالی که در طرح جایگزین با فسادهای اعظمی روبه رو خواهیم بود و بنابر دلایل زیر مضرات تک نرخی بودن بنزین  و حذف کارت سوخت (که در تعارض شدید با سیاست های اقتصاد مقاومتی است) بیش از آن است که به توان از آن به عنوان طرح جایگزین استفاده کرد.

در این نامه در مورد مضرات تک نرخی بودن بنزین و حذف کارت سوخت بیان شده است: حذف شفافیت در عرضه سوخت و افزایش قاچاق، عدم امکان اصلاح موثر قیمت بنزین درصورت افزایش قیمت نفت با توجه به ملاحظات اجتماعی(سیاسی دولت‌ها)، از بین رفتن بانکهای اطلاعاتی روزآمد مرتبط با ناوگان فعال کشور،نابودی بستر اجرای بسیاری از سیاست‌های کنترل مصرف و درنتیجه افزایش رغبت به استفاده از خودروی شخصی و افزایش ترافیک و آلودگی هوا، رشد واردات بنزین درپی افزایش مصرف و افزایش تهدید تحریم های واردات، از بین رفتن بستر تامین منابع مالی لازم برای توسعه بخش حمل و نقل و کنترل آلودگی هوا، کاهش توانایی مدیریت عرضه سوخت در صورت بروز شرایط  بحرانی از مضرات حذف کارت سوخت است.

در این نامه تاکید شد: زمانی که هیچ دلیل موثقی برای ناکارآمدی کارت‌های سوخت در دست نیست چرا کارشناسان وزارت نفت به دنبال طرحی جایگزین می‌گردند و با چنین طرح موفقی مخالفت می کنند. اگر فسادی وجود دارد باید راه حلی برای آن یافت نه آنکه طرحی که موفقیت آن طی هشت سال آزموده شده است دور انداخته شود.

در ادامه این نامه آمده است: شکی نیست که به زودی شاهد افزایش مصرف بنزین که تا کنون به وسیله سهمیه بندی سوخت کنترل شده بود خواهیم بود و به دشمن فرصت تحت فشار قرار دادنمان را داده ایم و قطعا حامیان طرح تک نرخی شدن بنزین و حذف کارت سوخت آب به آسیاب دشمن می ریزند .

در خاتمه این نامه خطاب به روحانی بیان شد:  ما دانشجویان بسیجی از جنابعالی خواستاریم که با اقدام و عمل درست در راستای اقتصاد مقاومتی حرکت کنید و به جای پاک کردن صورت مسئله با بررسی مجدد این طرح امکان فساد را در آن به حداقل رسانده و از این دستاورد انقلاب به خوبی صیانت نمایید که در صورت حذف کارت‌های سوخت و تک نرخی بودن بنزین شاهد فسادهای روزافزون و بی‌توجهی به مفاد اقتصاد مقاومتی خواهیم بود که باعث کندی حرکت کشور به سمت چشم انداز 1404می‌شود که در این صورت شما به خاطر این اهمال کاری باید پاسخگوی امام راحل و ملت ایران باشید.