همه چیز درباره کارت های اعتباری

 چند هفته ای می شود که پای «کارت اعتباری» به کشور باز شده است. کارتی که قبلا در فیلم های خارجی می دیدیم و حسرت نداشتن آن را می خوردیم اما حالا که این کارت به ایران آمده، نباید خیلی ذوق زده شویم. شاید بهتر باشد قبل از استفاده از این کارت به خوبی از شرایط و ویژگی های آن آگاه شویم تا در آینده مغموم نشویم. صفحه امروز دخل و خرج نکات ریز و درشت کارت اعتباری را مورد بررسی قرارداده است.پس اگر به کارت اعتباری فکر می کنید، به شما توصیه می کنیم این مطلب را با دقت بخوانید.

کارت اعتباری مانند وام عمل می کند

 

اولین نکته ای که باید در مورد کارت اعتباری بدانیم این است که این کارت به منزله وام است. یعنی براساس معیار هایی نظیر ضمانت وام به شما اعتبار پرداخت می شود و شما می توانید با استفاده از آن اعتبار امروز خرید کنید و در آینده پرداخت کنید. اما برای این کار باید سودی بپردازید. البته یک تفاوت عمده میان کارت اعتباری و وام وجود دارد و آن وجود دوره تنفس در کارت اعتباری است. یعنی اگر شما امروز خرید کنید و تا کمتر از 7 روز تقویمی مبلغ را به بانک بازگردانید، هیچ گونه سودی نمی پردازید.

 

سقف 50 میلیونی کارت اعتباری

 

اما بانک مرکزی سه سقف برای کارت های اعتباری درنظر گرفته است که 10 یا 30 یا 50 میلیون تومان است. به این کارت ها به ترتیب کارت برنزی، نقره ای و طلایی گفته می شود. از آنجایی که سامانه کارت های اعتباری بانک ها به یکدیگر متصل است، مجموع دریافتی شما از تمامی بانک ها و موسسات نباید از 50 میلیون تومان تجاوز کند. تعیین اعتبار شما بر عهده بانک هاست و آن ها براساس نوع شغل، گردش حساب و... به شما اعتبار می دهند.

 

کارت اعتباری را شارژ کنید!

 

از نکات خوب کارت اعتباری ویژگی گردان بودن است. یعنی در هر لحظه از زمان شما می توانید تا اندازه سقف از اعتبار آن استفاده کنید. یعنی شما از کارت اعتباری 10 میلیونی خود استفاده می کنید و هفته بعد آن را تسویه می کنید. در این شرایط، قادر خواهید بود بار دیگر از سقف 10 میلیونی آن استفاده کنید.البته نباید از تاریخ انقضای کارت گذشته باشد.

 

محدودیت استفاده از کارت اعتباری وجود ندارد

 

ویژگی مثبت دیگر کارت اعتباری این است که از تمامی فروشگاه ها یا مراکزی که دستگاه پوز دارند می توانید خرید کنید. می توانید هم کالا بخرید و هم خدمت. اصلاهم مهم نیست که کالا چیست؟ ایرانی است یا خارجی. لوکس است یا عادی. شما هر کالایی را از هر فروشگاهی که دستگاه پوز دارد می توانید خریداری کنید.

 

امکان دریافت وجه نقد وجود ندارد

 

اما به هیچ وجه امکان دریافت وجه نقد وجود ندارد. علاوه براین شما نمی توانید وجه کارت اعتباری را انتقال دهید. بنابراین، تنها باید با این کارت خرید کنید. هر چند که برای این خرید محدودیتی نیست. لذا، بعید است که مشکلی برای کسی ایجاد شود. با این حال، شما می توانید به این کارت پول واریز کنید و اولویت مصرف در کارت، وجوه واریزی است.

 

نرخ سود 18 درصدی کارت اعتباری

 

دو روش برای بازپرداخت وجوه استفاده شده به وسیله کارت اعتباری وجود دارد. روش دفعی و روش اقساطی. در روش دفعی شما می توانید کارت اعتباری را دریافت کنید و حداکثر تا 12 ماه بعد از دوره تنفس بپردازید. نرخ سود در این روش 18 درصد است اما اگر آن را تا پایان دوره تنفس یعنی 7 روز تقویمی بعد از استفاده از کارت بپردازید، نیازی به پرداخت سود بانکی نیست.روش دوم درپرداخت به صورت اقساطی است. در این روش شما می توانید وجوه استفاده شده را در فاصله 12 تا 36 ماه بپردازید. نرخ سود در این جا نیز 18 درصد است و اگر آن را تا پایان دوره تنفس یعنی 7 روز تقویمی بعد از استفاده از کارت بپردازید، نیازی به پرداخت سود بانکی نیست. جدول زیر اقساط مختلف را با مبالغ گوناگون نشان می دهد.

 

بخشودگی 90درصدی سود در صورت پرداخت زودتر از موعد

 

یک ویژگی خوب در کارت اعتباری وجود دارد و آن پرداخت زودهنگام اقساط است. براساس ماده 24 دستورالعمل اجرایی کارت اعتباری چنانچه مشتری پس از دوره تنفس و پیش از سررسید نسبت به بازپرداخت تمام یا بخشی از تسهیلات اقدام نماید، مؤسسه اعتباری مکلف است حداقل 90درصد سود مستتر در قسط/اقساط زود پرداخت را متناسب با مدت باقیمانده تا سررسید قسط/اقساط پرداخت شده، به مشتری تخفیف دهد. در حالی که این اتفاق به ندرت در وام های بانکی اتفاق می افتد.

 

جریمه دیرکرد هم وجود دارد

 

با این حال، اگر شما اقساط خود را به موقع پرداخت نکنید، مشمول جریمه می شوید و باید وجه التزام بپردازید. اطلاعاتی در مورد درصد وجه التزام اعلام نشده است و فقط گفته شده که براساس مقررات و ضوابط ابلاغی از سوی بانک مرکزی دریافت می گردد.

 

بانک ها مکلف به ارسال صورتحساب کارت اعتباری

 

براساس ماده 26 دستورالعمل اجرایی کارت اعتباری بانک ها و موسسات اعتباری موظف هستند که صورت حساب خود را در پایان هر دوره یک ماهه برای مشتری ارسال کنند. در صورتی که بانک ها از این عمل سرباززنند یا دیر ارسال کنند؛ مدت تأخیر به دوره تنفس افزوده می شود.