طرح‌های دولت، عمق رکود در بازار خودرو را کم نکرد

گروه اقتصادی- در حالی طی سال‌های فعالیت دولت یازدهم، تمام توجه‌ها در حوزه اقتصاد به سمت صنعت خودرو است، اما همچنان این بازار در رکودی عمیق به سر می‌برد.

 

به گزارش افکارنیوز، کاهش تقاضا و رکود عمیق در حوزه خودرو در سال گذشته باعث شد که دولت نسبت به اعمال طرح‌هایی برای تحریک تقاضا در این بخش روی آورد. از جمله این سیاست‌ها، پرداخت وام خودرو بود که این موضوع توانست انبار انباشته از خودروی خودروسازان را خالی کند.

این موضوع از آن‌جا نشات می‌گرفت که نرخ رشد اقتصادی در سال 94 سمت و سوی منفی به خود گرفته بود و دولت برای این‌که جهت حرکتی نرخ رشد را معکوس کند، همچون گذشته به سمت صنعت خودرو روی آورد.

اما نکته‌ای که پس از گذشت یک سال از اعمال سیاست پرداخت وام خودرو اهمیت دارد، این است که همچنان بازار خودرو در رکودی عمیق به سر می‌برد و تقاضا در حد حداقل ممکن قرار دارد.

براساس گفته‌های فعالان بازار خودرو، عدم‌ خریدو‌فروش در این بازار به دلیل آن است که مشتریان تمایلی برای خرید خودرو نداشته باشند و قیمت‌های موجود را بالاتر از توان خود می‌دانند. به دلیل همین رکود، قیمت بسیاری از خودروهای داخلی در هفته جاری با کاهش قیمت اندکی مواجه بوده است. کاهش قیمتی که فعالان بازار علت آن را بی‌رونقی بازار عنوان می‌کنند.

به اعتقاد برخی از کارشناسان وعده شروع همکاری خودروسازان داخلی با شرکت‌های مطرح اروپایی به‌طور حتم می‌تواند بر بی‌میلی مشتریان به خرید محصولات داخلی دامن بزند؛ به‌طوری‌که با توجه به کیفیت برخی محصولات داخلی، مشتریان ترجیح می‌دهند در شرایط انتظاری برای خودروهای با کیفیت بمانند تا اقدام به خرید خودروهایی کنند که شاید از کیفیت بالایی برخوردار نباشد، اما گذشته از بحث توافق هسته‌ای و انتظارات مشتریان از بازار یک دست اندرکار صنعت خودرو در باب رکود بازار دلیل دیگری ارائه می‌دهد.

وی اعلام می‌کند: کیفیت برخی از خودروها در دوران تحریم به‌دلیل عدم تامین قطعه، با افت چشمگیری مواجه شد این در شرایطی است که خودروهای مذکور در شرایط کنونی با همان کیفیت تحویل مشتری داده می‌شود؛ بنابراین مشتری این خودروها خیلی راغب به خرید محصولات داخلی آن هم با قیمت و کیفیت فعلی نیست.


مریم فکری