شرکت‌های خارجی آماده حضور در مناقصه میادین نفت و گاز ایران

 پایگاه ولیو واک در گزارشی به مناقصه بزرگ میدان نفت و گاز آزادگان جنوبی در ایران که فقط به شرکت‌های خارجی ارائه خواهد شد اشاره کرد و نوشت: در هفته‌ای که گذشت فعالان بازار نفت با خبر مسرت‌بخش کشف یک میدان نفت و گاز جدید در خلیج مکزیک روبرو شدند؛ اما حتی این موضوع هم موجب نشد سرمایه‌گذاران بخش نفت چشم از مناقصه آتی ایران بردارند.

 

شرکت‌های بزرگ نفتی بی‌صبرانه در انتظار آغاز مناقصه وعده داده شده ایران در پروزه‌های میدان نفت و گاز آزادگان جنوبی هستند. البته این مناقصه فقط به میدان آزادگان جنوبی محدود نمی‌شود و مقامات وزارت نفت ایران اعلام کردند 50 پروژه دیگر شامل 29 مورد در میادین نفتی و 21 مورد در میادین گازی آماده ارائه در مناقصه‌های بعدی خواهد بود.

 

این نخستین بار است که ایران با تغییر استراتژی سنتی در وزارت نفت، حاضر به مناقصه پروژه‌های نفت و گاز فقط با حضور شرکت‌های خارجی شده و طبیعی است با توجه به سود کلان این حوزه، شرکت‌های خارجی از هم‌اکنون برای حضور در مناقصه لحظه‌شماری کنند.

 

مقامات وزارت نفت ایران در روزهای پایانی سپتامبر (اوایل مهر) بر سر اجرایی کردن مدل جدیدی در بهره‌برداری از میادین نفت و گاز به توافق رسیدند. در مدل جدید مشارکت‌های بین‌المللی ایران برای تکمیل پروژه‌های نفتی بیشتر از گذشته خواهد بود.

 

شرکت نفت ایران یکشنبه هفته گذشته از شرکت‌های تولید و اکتشافات نفتی دعوت کرد در مناقصه بزرگ میدان آزادگان جنوبی شرکت کنند. مقامات ایرانی با 16 شرکت خارجی در این باره مذاکره کرده‌اند. هنوز به طور دقیق مشخص نیست کدام پروزه و در کدام میادین نفت و گاز به مناقصه راه پیدا می‌کنند.

 

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران پیش‌تر اعلام کرده بود اولین مناقصه میادین نفتی و گازی کشور اواخر نوامبر (اواسط آذرماه) برگزار می‌شود و به میدان آزادگان جنوبی اختصاص دارد. وی همچنین تاکید کرد: توسعه میادین نفتی و گازی بزرگ کشور باید در اختیار شرکت‌های خارجی قرار بگیرد و صرفا توسعه میادین کوچک و متوسط کشور را می‌توان به شرکت‌های داخلی واگذار کرد. شرکت‌های ایرانی تنها با جوینت شدن (مشارکت) با شرکت‌های خارجی می‌توانند در این مناقصه بین‌المللی حاضر شوند و نمی‌توانند به صورت مستقل در این قضیه مشارکت کنند.

 

وزارت نفت اعلام کرده است برای گسترش تولید میادین نفت و گاز، ایران نیازمند 200 میلیارد دلار سرمایه در چهار سال آینده است و برای تأمین آن اکنون در حال مذاکره با 16 شرکت بین‌المللی انرژی برای کمک به اجرا و مدیریت 50 پروژه نفت و گاز طبیعی در کشور است.

 

ایران قصد دارد با این کار تولید خود را پس از سال‌ها تحریم بین‌المللی افزایش دهد. "غلام‌رضا منوچهری،" معاون شرکت ملی نفت ایران، اعلام کرده بود این پروژه‌ها حتی با قیمت نفت بشکه‌ای 40 دلار نیز عملی هستند. او گفته است میدان نفتی آزادگان جنوبی، اولین قراردادی است که اعلام خواهد شد و احتمالا نیاز به 10 میلیارد دلار سرمایه است تا تولید نفت این میدان 600 هزار بشکه در روز افزایش یابد.