نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهور ونزوئلا سفر‌هایی را به کشورهای آذربایجان و ایران، عربستان و قطر آغاز کرده است.

وی پس از سفر به آذربایجان، دیروز وارد ایران شد و با مقام معظم رهبری و ریاست جمهوری ملاقات کرد.

با توجه به مشکلات اقتصادی که این کشور به شدت وابسته به درآمدهای نفتی که در اثر کاهش قیمت نفت و به تبع آن تورم 700 درصدی روبرو است به نظر می‌رسد که این سفرها با هدف کمک به توافق اوپک برای کاهش تولید خود که قرار است در نشست ماه نوامبر این سازمان قطعی شود، صورت گرفته است.

در همین راستا رئیس‌جمهور ونزوئلا گفته است برای ایجاد پیوستگی میان اعضای اوپک و کشورهای غیراوپکی از جمله آمریکا و «مهم‌ترین شرکت‌های نفتی در جهان» تلاش می‌کند.

وی در تلویزیون دولتی ونزوئلا گفت: در مذاکرات با دیگر کشورها، «آنها پیشنهاد کردند که از دولت آمریکا برای شرکت در نشست آینده اوپک دعوت شود و من نیز با این موضوع موافقم چراکه آنها تولید‌کننده بزرگی هستند و نمی‌توانند از این رویداد دور باشند.»

به نوشته بلومبرگ، با این حال، سخنگوی وزارت انرژی آمریکا گفت آمریکا در هیچ گفتگوی غیررسمی در مورد توافق اوپک یا نشست فنی هفته بعد شرکت نخواهد کرد.

انتظار می‌رود که روسیه نیز در «مذاکرات فنی» با اعضای اوپک در 29 اکتبر شرکت کند.

مادورو افزود تولیدکنندگان نفت خام در حال کار بر روی «یک فرمول جدید برای قیمت هستند که سازوکاری برای 10 سال آینده ایجاد کند.»

وی ادامه داد: «این سازوکاری برای ثبات است از اینرو تولید، بازار و قیمت‌ها می‌تواند قابل پیش‌بینی باشد و نه اینکه بازار آینده و دلالان تعیین‌کننده باشند.»