به گزارش فارس،موسی سوری اظهار داشت: برای تکمیل و راهاندازی فازهای در دست احداث پارس جنوبی از تمام توانمندی موجود استفاده میکنیم و انتظار داریم در کوتاهترین زمان ممکن شاهد پایان و تکمیل فازهای یاد شده باشیم.

وی با اشاره به جذب هفت میلیارد دلار از اعتبارات پارس جنوبی تا پایان شهریور، افزود: مرحله نخست انتشار پنج هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت پارس جنوبی از پایان مهر توسط بانک‌های عامل آغاز می‌شود.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس تصریح کرد: براساس توافق با بانک مرکزی، نخستین مرحله فروش اوراق مشارکت در سال ۱۳۹۰ برای سرمایه‌گذاری در بزرگ‌ترین میدان گازی جهان تا پایان مهر سال جاری از سوی بانک‌های عامل ایرانی آغاز می‌شود.

وی با بیان اینکه سهم پارس جنوبی از اعتبارات نیمه نخست امسال ۹.۶ میلیارد دلار بوده، یادآور شد: ۹۰ درصد از هفت میلیارد دلار اعتبار جذب شده در نیمه نخست امسال هزینه شده و ۲.۶ میلیارد دلار باقی مانده نیز به مرور پرداخت خواهد شد.
سوری اظهار داشت: یکی از استراتژی‌های موفق و اثربخش شرکت برای شتاب بخشیدن در اجرای پروژه‌های پارس جنوبی، متنوع‌سازی منابع تامین مالی پروژه‌هاست و امسال موفق شدیم منابع متعددی برای اجرای این پروژه‌ها تعریف کنیم.
وی اضافه کرد: همزمان با سفر مقام معظم رهبری به پارس جنوبی در ابتدای سال جاری برای اجرای هر چه سریع‌تر پروژه‌ها و پیاده‌سازی راهبردها کارگروه‌های مختلفی از جمله کارگروه تامین منابع مالی در شرکت نفت و گاز پارس تشکیل شد.
وی ابراز داشت: این کارگروه برای تامین منابع مالی از محل منابع داخلی، بیع متقابل، صندوق انرژی، فروش اوراق مشارکت ارزی و ریالی، صکوک و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی فعالیت می‌کند.
مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس با بیان اینکه امسال ۱۶ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار بودجه برای طرح‌های توسعه‌ای منطقه پارس جنوبی تعریف شده است، افزود: یک میلیارد دلار از این میزان از اردیبهشت امسال از محل منابع داخلی پرداخت شد.
سوری از هدف‌گذاری برای انتشار دو میلیارد و ۷۰۰ میلیون یورو اوراق مشارکت ارزی سرمایه‌گذاری در پارس جنوبی خبر داد و بیان داشت: این اوراق از سوی شرکت نفت و گاز پارس و عمدتا از سوی پیمانکاران طرف قرارداد عرضه خواهد شد.

وی همچنین از اختصاص پنج هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت ریالی به پارس جنوبی خبر داد و تصریح کرد: امسال مجوز صدور ۱۰ هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت ریالی از سوی بانک مرکزی به وزارت نفت داده شده که پنج هزار میلیارد تومان(معادل ۵۰ درصد آن) به پارس جنوبی اختصاص دارد.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس از اختصاص دو میلیارد دلار اعتبار به طرح‌های توسعه پارس جنوبی از منابع متعلق به شرکت ملی صنایع پتروشیمی خبر داد و افزود: این مبلغ به زودی و بر اساس صورت وضعیت پیشرفت فازها به حساب پیمانکاران واریز می‌شود.
سوری گفت: از محل طرح‌های بیع متقابل تاکنون حدود ۸۰۰ میلیون دلار در پارس جنوبی هزینه شده است.

وی کل بودجه اختصاص یافته برای توسعه فازهای پارس جنوبی در سال گذشته را ۱۱ میلیارد دلار اعلام کرد و یادآور شد: در سال گذشته ۹.۵ میلیارد دلار در مجموعه فازهای در دست ساخت پارس جنوبی سرمایه‌گذاری شد که این رقم در سال جاری با حدود دو برابر افزایش به حدود ۱۶.۵ میلیارد دلار می‌رسد.

وی از اختصاص ۴.۷ میلیارد دلار از محل انرژی فاند بانک ملت برای توسعه فازهای ۲۰ و ۲۱ پارس جنوبی خبر داد و افزود: این بانک در دو مرحله جمعا ۴۵۰ میلیون دلار از این میزان را پرداخت کرده و به زودی ۷۰۰ میلیون دلار دیگر نیز پرداخت میکند.