جبار اللعیبی، وزیر نفت عراق گفت، عراق باید از محدودیت های اوپک برای تولید نفت مستثنی شود، زیرا این کشور برای مبارزه با داعش به درآمد نیاز دارد.

اللعیبی در بغداد به خبرنگاران گفت: «ما درگیر یک جنگ ناجور هستیم.» وی افزود، عراق، دومین تولید کننده عضو اوپک باید همانند نیجریه و لیبی از توافق اوپک مستثنی شود.

سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) روز 28 سپتامبر در الجزایر توافق کرد که تولید خود را به 32.5 تا 33 میلیون بشکه در روز کاهش دهد. اوپک در ماه سپتامبر روزانه 33.39 میلیون بشکه نفت تولید کرد.

ایران، لیبی و نیجریه که تولید نفتشان به دلیل تحریم های غرب و جنگ داخلی کاهش یافته، خواستار مستثنی شدن از توافق اوپک برای کاهش تولید شده اند.

فلاح الامیری، رئیس شرکت دولتی بازاریابی نفت عراق (سومو) گفت، سهم عراق از بازار نفت در نتیجه جنگ هایی که این کشور از دهه 1980 با آنها درگیر بوده، کاهش یافته است.

وی گفت: «اگر این جنگ ها نبود، ما باید روزانه 9 میلیون بشکه نفت تولید می کردیم.برخی کشورها سهم ما از بازار را گرفته اند.»

دولت عراق دوشنبه گذشته عملیات آزادسازی شهر بزرگ موصل از داعش را آغاز کرد.

لعیبی گفت، وی از سیاست اوپک مبنی بر محدود کردن عرضه به منظور تقویت قیمت ها حمایت کرده و درخواست عراق برای مستثنی شدن از این توافق را مطرح خواهد کرد.

وزرای کشورهای عضو اوپک رسیدگی به موضوع حساس و تعیین کننده میزان سهمیه تولید هر یک از 14 عضو این سازمان را به یک کمیته عالی رتبه سپرده اند.

فیاض النیما، معاون وزیر نفت عراق گفته، در بین اعضای اوپک، عراق در سال گذشته بیشترین افزایش تولید را داشته و این رقم ممکن است در سال 2017 افزایش یابد.

الامیری گفت، تولید نفت عراق این ماه نسبت به ماه سپتامبر اندکی افزایش می یابد و به 4.774 میلیون بشکه در روز خواهد رسید.