راغفر: از ابتدا مشخص بود تک نرخی کردن نرخ ارز بهانه‌ای برای گران کردن دلار است/ اقشار فقیر اولین قربانیان تک نرخی شدن نرخ ارز

گروه اقتصادی- ولی الله سیف، رییس بانک مرکزی در تازه ترین اظهارنظر خود گفته است که تک نرخی کردن نزخ ارز به زودی اجرایی می شود. او اعلام کرده که مقدمات کار انجام شده و به زودی وعده خود را عملی خواهد کرد.

به گزارش افکارنیوز، پیش از این نیز علی طیب نیا، وزیر اقتصاد، وعده تک نرخی کردن نرخ ارز را تا پایان سال جاری داده بود.

 

اکبرکمیجانی، قائم‌مقام بانک مرکزی نیز گفته بود که ارز تک‌نرخی، زمستان تا پایان امسال محقق می‌شود و دولت کم‌کم در حال فراهم‌سازی مقدمات لازم برای اجرایی کردن سیاست مذکور است. کمیجانی اما اعتراف کرده بود که نتایج تک نرخی کردن نرخ ارز و آثار تورمی آن باعث نگرانی دولت شده است؛ طوری که مسئولان ارزی را نگران کرده که مبادا فنر فشرده ارزی که طی سال‌های گذشته حداقل مطابق با سیاست شناور مدیریت‌شده پیش نرفته است، به یک‌باره ر‌ها شود و روزهای سیاه بحران‌های ارزی سال‌های قبل را رقم زند.

 

از طرف دیگر بعضی کارشناسان معتقدند بعد از توافق هسته‌ای و با توجه به افزایش حجم دلارهای آزاد شده دولت این امکان را داشت که نرخ دلار و ارز را کاهش داده و در محدوده 3000 تومان تثبیت کند. اما نرخ ارز کنونی بازار و همچنین نرخ ارز دولتی نشان می دهد دولت تصمیم به تک نرخی کردن نرخ ارز در قیمت های بالاتر را دارد.

 

اما چرا با وجود پیش‌بینی کارشناسان و انتظار بازار، دولت تصمیم به تثبیت نرخ ارز در قیمت‌های بالاتر را گرفته است؟

 

دکتر حسین راغفر می‌گوید: "متاسفانه یکی از شیوه های غلط جبران کسر بودجه دولت ها در سال های اخیر و البته از پیش‌تر ، افزایش نرخ ارز بوده است. این موضوع به معنای مستقیم افزایش تورم است که از آن به عنوان مالیات تورمی یاد می شود ."

 

این اقتصاددان معتقد است این موضوع: " مانند این می‌ماند که دولت دست در جیب مردم کند و از جیب مردم منابعی را بردارد. این اتفاقی است که با افزایش نرخ ارز ایجاد می‌شود."

 

عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه الزهرا تصریح می‌کند: " از ابتدا هم مشخص بود که مسئله تک نرخی کردن نرخ ارز بهانه ای است برای افزایش نرخ ارز و همچنین پوشش بخشی از هزینه‌ها و تامین کسری بودجه دولت. از این رو این امر به طور قطع آثار تورمی خواهد داشت."

 

راغفر معتقد است گروه‌های پایین درآمدی اولین گروهی هستند که از این موضوع آسیب خواهند دید. به عقیده وی: "در این اقدام، به خصوص گروه های پایین درآمدی و کسانی که دارای درآمد ثابت هستند بیش از پیش آسیب خواهند دید و تورم حاصل شده خود موجب نابرابری بیشتر در جامعه و درنتیجه افزایش شکاف طبقاتی خواهد شد."

سمانه الماسی