به گزارش جهان، به گفته علیرضا سمیعی، با وجود خشکسالی و کاهش شدید منابع آبی در منطقه، واحد کشاورزی سیرجان بنیاد به عنوان بزرگترین تولید کننده پسته کشور با تغییر الگوی آبیاری و استفاده از لوله های کم فشار ، ضمن افزایش تولید، موفق به حفظ سطح باغات خود شد.
مدیر عامل واحد سیرجان بنیاد افزود: طی چهار سال در سطح ۱۱۶۲ هکتار از باغات پسته با هزینه‌ای بالغ بر پانزده میلیارد و ۲۴۷ میلیون ریال سیستم ابیاری نوین به اجرا در آمد که از این مبلغ ۹ میلیارد ریال ان از محل منابع بنیاد و شش میلیارد آن از نقدینگی داخلی سیرجان بنیاد استفاده شد. وی همچین گفت: حاصل اجرای این طرح بزرگ آبیاری، افزایش تولید و جلوگیری از نابودی باغات بوده که عمده دلیل آن خشکسالی و کاهش منابع آبی بود که با اجرای این شیوه آبیاری سطح باغات به خوبی حفظ شد.
وی هزینه اجرای این پروژه را یک سوم آبیاری قطره‌ای اعلام کرد و گفت: راندمان آبیاری با این طرح نیز نسبت به سایر آبیاری ها ۸۰ درصد بیشتر است.
سمیعی افزود: دورة آبیاری با این روش از ۹۰ روز به ۴۵ روز کاهش پیدا کرده است..
این خبر می افزاید: کشاورزان و باغداران منطقه نیز با مشاهده آثار مثبت این طرح، خود راساً اقدام به نصب و راه اندازی این شیوه آبیاری در سطح باغات پسته خود کردند و نسبت به آثار مطلوب آن ابراز خرسندی نمودند.
مدیر عامل سیرجان بنیاد پیش بینی تولید امسال محصول پسته شرکت را در سطح ۱۷۴۳ هکتار حدود ۲۲۵۶ تن اعلام کرد و گفت: این میزان محصول تولیدی پسته رشد چشمگیری را نسبت به سالهای گذشته نشان می دهد و این در حالیست که امسال با کمبود آب و همچنین سال خواب باغات نیز روبرو بوده‌ایم. وی اقلام تولیدی پسته این شرکت را شش نوع و از اقلام کله قوچی، فندقی، عبداللهی، ممتاز و … اعلام کرد.
وی در باره میزان صادرات شش ماهه سالجاری گفت: حدود ۱۰۰ تن پسته به ارزش تقریبی ۷۸۷ هزار دلار به کشور انگلستان صادر شده است و با مشکلاتی که وجود دارد باید بیش از این برای صادرات تلاش کرد.