بالا بودن قیمت سنگ تزئینی ایرانیبه چه دلیلی است؟

ابولقاسم شفیعی در ارتباط با عوارض واردات سنگ گفت: در حال حاضر سنگ وارداتی ۱۰۰ درصد عوارض دارد با این وجود ارزان‌تر از سنگ داخلی در کشور به فروش می‌شود. این نشان می‌دهد که ما مشکل قیمت تمام شده داریم و متاسفانه در فرایند رقابتی کردن قیمت سنگ بریده ایران بطور دائمی سیر نزولی را طی می‌کنیم و هیچ وقت مسئله را حل نکردیم.

 

رئیس انجمن سنگ ایران بیان کرد: در انجمن این هدف را دنبال می‌کردیم که سهم ایران از صادرات سنگ را دست کم به ۲ میلیارد دلار برسانیم اما متاسفانه سهم ۲۵۰ میلیون دلاری ما هم در حال کاهش است و به زیر ۲۰۰ میلیون دلار رسیده است.

وی افزود: قیمت تمام شده سنگ تزیینی در ایران به دلیل بهره وری پایین در این بخش بالاست. ماشین آلات مجهز و به روزی داریم اما برابر با استانداردهای جهانی سنگ را تهیه نمی‌کنیم. این مشکلات باید حل شود و صرفا طرح  شعار مخالفت با خام فروشی به صنایع کمک نمی‌کند.

 

شفیعی با اشاره به اینکه دولت برخلاف کاهش هزینه‌های صادرات عمل کرده است اظهار کرد: دولت به گونه‌ای عمل کرده که سهم ۵ درصدی صادرات سنگ‌های تزیینی هم کاهش پیدا کرده است. پیش از این از معافیت ۱۰۰ درصدی مالیاتی برخوردار بودیم اما در حال حاضر تنها ۲۰ درصد معاف از مالیات هستند.

 

رئیس انجمن سنگ ایران درباره تسهیلات صادراتی گفت: تسهیلات صادراتی یک وعده است و باید دید تا چه اندازه دولت‌ها وعده‌شان را عملی می‌کنند. در سال ۱۳۶۸، کشور ترکیه ۴۰ میلیون دلار صادرات داشت و ایران درآن زمان ۸۰ میلیون دلار سهم از صادرات سنگ داشت. در حال حاضر ترک‌ها 2.5 میلیارد دلار سنگ صادر می‌کنند که 1.2میلیارد دلار آن سنگ خام است و سهم ایران به ۱۸۰ میلیون دلار رسیده است. ۸۰ میلیون دلار ما نزدیک به ۳ برابر افزایش داشته است اما سهم آن‌ها تقریبا ۶۰ برابر شده است.