کارت اعتباری نیامده تمام شد!

 با دستور بانک مرکزی فرآیند صدور کارتهای اعتباری عام برای متقاضیان از اول مهر در شعب نظام بانکی کلید خورده و با گذشت 38 روز از اجرای این طرح هنوز نوافقصی در اجرای دستور بانک مرکزی از سوی بانکداران مشاهده می شود.

در روزهای نخست ابلاغ دستور جدید بانک مرکزی، بانکی‌ها نرسیدن بخشنامه اجرایی را علت اصلی تأخیر در توزیع کارت‌های اعتباری اعلام می کردند ولی بعد از گذشت چند هفته این توجیه دیگر برای مردم رنگ ندارد.

با این حال هستند بانک هایی که پیشتاز توزیع کارت‌های اعتباری هستند و گوی سبقت را از سایر رقبای بانکی خود ربوده اند اما بانک‌هایی که توزیع کننده کارت اعتباری هستند تعدادشان به مراتب کمتر از بانک‌هایی است که این طرح را اجرا نمی کنند.

گزارش های میدانی نشان میدهد که تعدادی از بانک های دولتی و همچنین تعداد انگشت شماری از بانک‌های خصوصی از ابتدای مهرماه امسال با دستور بانک مرکزی صدور کارت‌های اعتباری رنگی با ارقام 10، 30 و 50 میلیون تومانی را در شعب خود آغاز کرده اند.

ولی بعد از گذشت 38 روز از اجرای طرح جدید بانک مرکزی مراجعه خبرنگار ما به شعب بانک های دولتی ، نیمه دولتی و خصوصی حکایت از آن دارد که این طرح در شعب بانک های دولتی جسته و گریخته اجرا می شود و در شعب بانک های نیمه دولتی این پاسخ به مردم داده می شود که باید به شعب منتخب مراجعه کنند ولی در بانک های خصوصی بعضاً این پاسخ داده می شود که توزیع کارت اعتباری در این بانک خصوصی تمام شده است.

مسئول یکی از شعب این بانک خصوصی به خبرنگار تسنیم گفت: تعداد محدودی کارت اعتباری در این بانک برای اجرای طرح جدید بانک مرکزی در نظر گرفته شده بود که با مراجعه مردم این کارت‌ها در اختیار متقاضیان قرار گرفت و دیگر کارتی نمانده که از متقاضیان جدید ثبت نام کنیم.

جدا از اینکه بانک‌ها یکی در میان توزیع کارت‌های اعتباری را آغاز کرده‌اند باید به استقبال سرد مردم از کارت‌های اعتباری و کارکرد آنها در اقتصاد به‌ویژه بازار اشاره کرد.

گفت‌وگو با کسبه و فعالان بازار حکایت از‌ آن دارد که این طرح در همان روزهای نخست سروصدایی در بازار ایجاد کرده بود ولی بعد از گذشت چند هفته باز هم تب کارت‌های اعتباری خوابید؛ این درحالی است که مردم می‌توانند با مراجعه به بانک‌های عامل کارت اعتباری در رنگ‌های برنزی (10 میلیونی) نقره‌ای (30 میلیونی) و طلایی (50 میلیونی) با بازپرداخت حداکثر 36ماهه دریافت کنند.

آمار بانکهای مختلف از میزان توزیع کارت‌های اعتباری تا این لحظه نشان می‌دهد که مشتریان این کارت‌ها طبقه متوسط جامعه هستند چرا که از بین کارت‌های برنزی، نقره‌ای و طلایی این کارت‌های برنزی هست که بیشترین سهم را به خود اختصاص داده است. در بانک ملی از ابتدای مهر تاکنون 20 هزار کارت برنزی، 5 هزار و 500 کارت نقره‌ای و 3 هزار کارت طلایی صادر شده است، این آماری است که مدیر شرکت‌ کارت‌های اعتباری بانک ملی به خبرنگاران اعلام کرد.

اگر شما متقاضی دریافت کارت اعتباری 10 میلیون تومانی از بانک‌ها هستید در صورت انتخاب سررسید 36 ماه باید در هرماه مبلغی حدود 350 تا 360 هزار تومان در قالب قسط به بانک پرداخت کنید؛ در موارد کارتهای اعتباری 30 و 50 میلیون تومانی نیز با سررسید 36ماهه اقساط به‌ترتیب یک میلیون و یک میلیون و 800 هزار تومان است.

بر این اساس مشتریان می‌توانند با مراجعه به شعبه و تکمیل فرم‌های مربوط در باجه صدور کارت‌های اعتباری درخواست کارت اعتباری با هر مبلغی بین 10، 30 و 50 میلیون تومان را به بانک ارائه دهند؛ این فرآیند مشابه فرآیند درخواست وام از بانک می‌باشد.

بعد از آنکه درخواست صدور کارت اعتباری به شعبه ارائه شد همان لحظه اعتبارسنجی در بانک انجام می‌شود؛ البته  یک بار اعتبارسنجی در داخل بانک انجام می‌شود و بار دیگر اطلاعات مشتری به سامانه اعتبارسنجی بانک مرکزی داده می‌شود.

مشتری برای دریافت کارت اعتباری باید شرایط اعلام شده در شعبه از جمله داشتن یک ضامن معتبر را داشته باشد؛ منظور از ضامن معتبر ضامنی است که از دید بانک اعتبار کافی برای ضمانت را داشته باشد و این اعتبار بعد از تعیین صلاحیت ضامن در اختیار شعبه است.

گفتنی است، امکان استفاده کارتهای اعتباری عام در تمام دستگاه‌های فروشگاهی وجود دارد و مشتریان می‌توانند با استفاده از آن کالا و خدمت مورد نیاز خود را خریداری کنند. جالب است بدانید فقط این کارتها امکان نقدشوندگی از دستگاه‌های خودپرداز را ندارد.