داغ حسرت 8 هزار میلیارد تومان اختلاس بر دل مدارس ناایمن

گروه اقتصادی- با وجود گذشت دو هفته از بازداشت رییس صندوق ذخیره فرهنگیان بابت فساد بزرگ مالی در این صندوق، مقامات ارشد دولت یازدهم که در سه سال اخیر صدها بار درباره مبارزه با مفاسد اقتصادی سخن گفته‌اند، سکوت کرده‌اند.

به گزارش افکارنیوز، به گفته نمایندگان مجلس، حجم فساد مالی در صندوق ذخیره فرهنگیان 8 هزار میلیارد تومان است. مدیرکل پیشین آموزش و پرورش زنجان در این خصوص گفته است مسوولان صندوق ذخیره فرهنگیان، پول‌های معلمان را به‌عنوان وام در اختیار افرادی که مشخص نیست معلم باشند، قرار داده‌اند. در حال حاضر بخشی از این سرمایه گم شده و آنها اعلام می‌کنند که نمی‌دانیم این پول‌ها چطور شده است و این موضوع نشان می‌دهد که نظارتی در کار نبوده است.

برخی تحلیلگران معتقدند یکی از دلایل برکناری علی‌اصغر فانی، وزیر سابق آموزش و پرورش، همین موضوع بوده است؛ به طوری که در پی افشای فساد 8 هزار میلیارد تومانی در صندوق ذخیره فرهنگیان و احتمال استیضاح قریب‌الوقوع وزیر آموزش و پرورش، رییس‌جمهور وزیر را برکنار کرد تا کار به استیضاح نکشد.

اما در حالی خبر فساد 8 هزار میلیاردی در صندوق ذخیره فرهنگیان منتشر شده که داغ حسرت 8 هزار میلیارد اختلاس بر تن نحیف و صد چاک مدارس نیمه ساخت و یا در حال ساخت مانده است.

گزارش‌ها نشان می‌دهد که هزینه ساخت هر مدرسه حدود سه میلیارد تومان است. مدیرکل نوسازی مدارس استان تهران اعلام کرده بود که «برای ساخت هر مدرسه 3 میلیارد تومان هزینه و اعتبار لازم است.»

این در شرایطی است که مرتضی رییسی، معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش و رییس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور در نشست خبری دهم شهریورماه امسال خود گفته بود: «هزینه ساخت هر کلاس 150 میلیون تومان است.»

این اعداد و ارقام نشان می‌دهد که با 8 هزار میلیارد گم‌شده در صندوق ذخیره فرهنگیان، می‌توان 2666 مدرسه ساخت. یا با این رقم می‌توان 53 هزار و 333 کلاس درس ایجاد کرد.

در حال حاضر گزارش‌ها نشان می‌دهد که ۳۳ درصد مدارس کشور، یعنی یک‌سوم آنها به دلیل فرسودگی ناایمن بوده که باید تخریب یا مقاوم‌سازی شوند. این موضوع را معاون فنی و نظارت سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس در اردیبهشت‌ماه امسال خبر داد. نوروزی، مدیرعامل بنیاد برکت نیز گفته است که «بر اساس آنچه که مسئولان وزارت اموزش و پرورش گفته‌اند و من در جریان قرار گرفتم، حدود 107 هزار مدرسه در کشور وجود دارد که 30 درصدشان نیازمند نوسازی، تخریب و بازسازی است.»

همچنین در حال حاضر حدود 1300 کلاس خشتی و گلی در کشور شناسایی شده که حدود 50 درصد آن در سیستان و بلوچستان است.

از سوی دیگر، مرتضی رییسی، رییس سازمان نوسازی مدارس کشور گفته است؛ «حدود 30 درصد مدارس کشور نیازمند تخریب، بازسازی و مقاوم‌سازی هستند و اعتباری حدود 10 هزار میلیارد تومان و یا به عبارتی 3 میلیارد دلار لازم است که برای همیشه با کلاس های غیراستاندارد خداحافظی کنیم.»

3 میلیارد دلار، با رقم دلار آزاد امروز (3614 تومان)، رقمی بالغ بر 10 هزار و 842 میلیارد تومان می‌شود. این رقم، تنها 2 هزار و 842 میلیارد تومان بیش از رقمی است که در صندوق فرهنگیان اختلاس شده است.


مریم فکری