سیاست محافظه‌کارانه دولت عامل عمیق تر شدن رکود مسکن/ادامه سیاست های محافظه کارانه دولت یعنی جهش غیرمعقول قیمت مسکن در آینده

گروه اقتصادی- گفته می شود بازار مسکن 92درصد ثروت خانوار را در اختیار خود دارد. بنابراین بی راه نیست که به آن لوکوموتیو اقتصاد می گویند. گرچه هر سال بعضی کارشناسان براساس آمار منتشرشده از پایان رکود سخن می گویند اما حتی آمار نیز نتوانسته است بر رکود مسکن سرپوش بگذارد و مرهم زخم رکود شود.

 

به گزارش افکارنیوز، در همین زمینه، ایرج رهبر، رئیس کانون سراسری انبوه‌سازان  می‌گوید: "رکود کنونی بازار مسکن نسبت به رکودهای گذشته بسیار استثنایی است. دلیل این موضوع وضعیت کلی اقتصادی کشور است. در حقیقت گردش مالی اقتصاد کشور که عمدتا به مسکن باز می‌گردد در وضعیت مناسبی نیست و همین موضوع با توجه به سهم مسکن از اقتصاد کشور، بر عملکرد این بخش تاثیر گذاشته است."

 

از سوی دیگر توان اقتصادی مردم بسیار کم شده است و تا زمانی که خانوارها نتوانند هزینه ها را با درآمد هماهنگ کنند، خانه دار شدن برای خانواده ایرانی رویایی بیش نخواهد بود.

این کارشناس مسکن یکی از دلایل عمده این موضوع را"کاهش قدرت خرید مردم و عدم اعلام برنامه از سوی دولت" می داند و اضافه می کند: " کاهش قدرت خرید مردم و عدم اعلام برنامه به رکود مسکن کمک کرده است. متاسفانه دولت هیچ برنامه ای جز مسکن اجتماعی که هنوز هم در هاله ای از ابهام قرار دارد، اعلام نکرده است.همچنین تسهیلات بانکی که قرار بود دولت برای خرید و ساخت اختصاص دهد محدودیت زیادی دارد به طوری که برای 1میلیون و 200هزار تا 1 میلیون و 500هزار نیاز مسکن نمی تواند جوابگو باشد. طبق ادعای دولت، 80هزار فقره وام مسکن 80میلیونی برای خانه اولی ها در نظر گرفته شده است."

رهبر پیشنهاد می دهد : "دولت چرخه تولید را نیز مورد توجه قرار دهد. در عین تحریک خرید، تولید را فراموش نکند. تسهیلاتی نیز برای روان سازی تولید گذاشته شود. در برنامه ششم تاکیدی بر بافت های فرسوده شده است اما باید مدیران ورزیده ای کار را برعهده بگیرند."

رییس کانون انبوه سازان معتقد است:" برخلاف اظهارات خیلی توجهی به بخش خصوصی نشده است مخصوصا در بخش مسکن که بخش خصوصی سابقه ای طولانی در این زمینه دارد. اما متأسفانه اندک توجهی به بخش خصوصی دیده نمی شود.یعنی طوری نبوده است که اقدامات با مشورت و همکاری بخش خصوصی هماهنگ شود یا در برنامه ریزی این بخش و اعطای تسیهلات مشورت با بخش خصوصی مدنظر قرار گیرد. متأسفانه تا به حال این موضوع نیز اتفاق نیفتاده است به طوری که بخش خصوصی اطمینان حاصل کند و برای سرمایه گذاری در بخش مسکن بتواند برنامه‌ریزی کند."

کارشناسان مسکن معتقدند بازار مسکن دیگر توان افزایش قیمت را ندارد. دولت نیز سیاست های محافظه کارانه ای را در پیش گرفته تا مبادا عنان قیمت مسکن از کفبرود. عباس آخوندی عنوان کرده است مراقبیم برای خروج از رکود، طرف هزینه افزایش پیدا نکند و اعتقاد داریم اول باید کیک اقتصاد بزرگ‌تر شود تا پس از آن،‌ طرح‌های هزینه‌زا را بتوان عملیاتی کرد. به نظر می رسد این سیاست محافظه کارانه خود سبب رکود عمیق‌تر این بخش شده است.

رییس کانون انبوه سازان این موضوع را تایید می‌کند: "دولت از ترس جهش ناگهانی قیمت مسکن، سیاست های محافظه کارانه ای درپیش گرفت. اما این موضوع نمی تواند صورت مسئله را پاککند. دولت تا چه زمانی می خواهد این سیاست را دنبال کند. صرف ترس تورم و با توجه به اینکه شاخص قیمت مسکن در محاسبه تورم بالاست نمی‌توان این سیاست را دنبال کرد. تا چه زمانی می‌توان این سیاست را اجرا کرد؟ دنبال کردن این سیاست تبعات به مراتب بدتری را برای بخش مسکن به دنبال خواهد داشت. فرض کنید 4 تا 5سال مسکن را در حالت رکود نگه داریم درحالیکه می دانیم نیاز مسکن حذف نشده است. از یک طرف جلوی رونق مسکن به دلیل ترس از تورم گرفته شده از طرف دیگر نیاز مسکن قطع نشده است."

رهبر تاکید می‌کند: " بنابر این تبعات این سیاست محافظه کارانه همان فنر فشرده شده ای است که ناگهان آزاد شود. در نتیجه کنترل آن از دست دولت نیز خارج خواهد شد. هیچوقت نباید فراموش کرد در نتیجه این سیاست می تواند جهش غیرمعقولی رخ دهد که نتوان آن را کنترل کرد."

 

سمانه الماسی