ایران صادرات نفت خود را افزایش می دهد

 به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک،‌ «علی کاردر» مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران اعلام کرد که ایران قصد دارد میزان تولید نفت خود را افزایش دهد.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران روز دوشنبه اظهار داشت که میزان صادرات نفت خام ایران از مرز ۲.۴۴ میلیون بشکه در روز گذشت و تولید این ماده خام روزانه حدود چهار میلیون بشکه است.

وی در ادامه افزود که «نشست بعدی اوپک نزدیک است و ما هرگز از تلاش برای بازپس گیری سهمیه خود در این سازمان دست نخواهیم کشید». در روزهای ۲۸ و ۲۹ اکتبر، نشست «کمیته عالی اوپک» در وین برگزار شد. قرار است نشست فنی این سازمان در روزهای ۲۵ و ۲۶ نوامبر برگزار شود.

شایان ذکر است که تحریمهای سازمان ملل متحد علیه تهران، فروش نفت ایران به اتحادیه اروپا و برخی از کشورهای آسیایی را ممنوع ساخت.

در ژوئیه ۲۰۱۵، ایران با گروه «۱+۵» متشکل از روسیه، آمریکا، چین، انگلیس، فرانسه و آلمان یک توافقنامه تاریخی به امضاء رساند. تحت لوای این توافقنامه، تهران متعهد شد که غنی سازی اورانیوم خود را کاهش دهد و از تعداد سانتریفیوژهای خود بکاهد.

در مقابل، غرب نیز متعهد گردید که تحریمهای وضع شده علیه جمهوری اسلامی ایران را به تدریج لغو نماید که این امر زمینه را برای آغاز مجدد صادرات و ادامه پروژه های معلق در حوزه انرژی فراهم می کند.

در سال ۲۰۱۱ و پیش از وضع تحریمها علیه تهران، میزان صادرات نفت ایران روزانه بیش از ۲.۶ میلیون بشکه و میزان تولید این ماده خام حدود ۴.۳ میلیون بشکه در روز بود. اما در ماه فوریه، ایران متعهد شد که میزان تولید نفت خود را به سطوح پیش از وضع تحریمهای بین المللی برساند.