هیچ شرکتی تندیس نقره و زرین کیفیت دریافت نکرد

 نیره پیروزبخت در نشستی خبری در خصوص صدور نشان استاندارد حلال برای ۵ واحد تولیدی، گفت: پیگیری موضوع حلال از سال ۱۳۸۸ در کشور آغاز شد و در وهله اول عضو موسسه استاندارد و اندازه شناسی کشورهای اسلامی شدیم و خوشبختانه توانستیم عضو هیات مدیره این موسسه و جزو ۱۳ کشور اول در این بخش باشیم.

وی با بیان اینکه نکته دوم این است که در کشور ما همه فعالیت‌های تولیدی و خدماتی به صورت حلال انجام ‌شود، افزود: با توجه به اینکه چرخه اقتصادی برند حلال حدود ۲۵۰۰ میلیارد دلار است و ایران در این بخش سهم قابل توجهی ندارد، بنابراین تصمیم گرفته شد که موضوع استاندارد حلال را در کشور پیگیری کنیم.

رئیس سازمان ملی استاندارد با اشاره به اینکه شورای سیاستگذاری و راهبردی حلال از ۴ ماه پیش به تصویب دولت رسید و این سازمان دبیر  شورا است، اظهار داشت: رئیس شورا وزارت صنعت، معدن و تجارت است و دستورالعمل آن هم تدوین شده است.

پیروزبخت با بیان اینکه این دستورالعمل به صورت مشترک با نماینده ولی فقیه تدوین شده و به امضا رسیده است، گفت: پس از تدوین استاندارد، علامت استاندارد حلال به عنوان علامت رسمی ایران به کشورهای اسلامی ارائه می‌شود.

وی با اشاره به اینکه هر کشوری علامت استاندارد حلال را برای خود تدوین کرده است، افزود: شرکت‌های زیادی برای دریافت استاندارد حلال درخواست داده‌اند که به زودی شرکت دیگری هم این استاندارد را دریافت می‌کند.

مولفه های موثر در نشان کیفیت 

رئیس سازمان ملی استاندارد با اشاره به برگزاری روز ملی کیفیت در ۱۸ آبان، اظهار داشت: کیفیت فراتر از استاندارد است و ۴ مولفه برای دریافت نشان کیفیت تعیین شده که یکی از این مولفه‌ها استاندارد است و مابقی شامل قیمت، سرعت و نوآوری می‌شود.

پیروزبخت با بیان اینکه در روز ۱۸ آبان به واحدهایی که شرایط لازم را داشته‌اند، تندیس اهدا می‌شود، گفت: مدل بومی ارزیابی ملی کیفیت را از ۱۳ سال پیش طراحی کردیم و جایگزین مدل اروپایی شده است.

وی با بیان اینکه برای دستیابی یک شرکت به تندیس برنز باید حدال ۶ سال در این بخش کار کرده باشد، گفت: تندیس برتر به این معنی است که سازمان و عضوی که تولید می‌کند از سطح متوسط صنعت در جهان بالاتر است، وقتی یک سازمان خود را به این حد می‌رساند یعنی وارد بالاترین سطح خود شده است.

پیروزبخت با اعلام اینکه تاکنون شرکتی تندیس زرین و نقره را دریافت نکرده است، افزود: تاکنون ۵ شرکت تندیس برنز را دریافت کرده‌اند و امیدواریم در سال‌های آینده، سازمان‌ها به سمت دریافت تندیس های نقره و زرین بروند.

رئیس سازمان ملی استاندارد، ادامه داد: مدلی که ما در ارزیابی مدل کیفیت داریم در بسیاری از موارد سخت تر از مدل اروپایی است و شاهد بودیم که سازمان‌هایی توانستند از اروپا به تندیس نقره برسند اما موفق به دریافت این تندیس از ایران نشدند.

وی در خصوص جعل علامت استاندارد در برخی محصولات، گفت: ۱۱۰ مورد جعل استاندارد داشتیم اما سایر موارد تخلفاتی در حوزه استاندارد بوده است که آنها را پیگیری می‌کنیم.

پیروزبخت با بیان اینکه یکی از بزرگترین مشکلات ما این است که به دلیل تحریم‌ها نتوانستیم تجهیزات آزمایشگاه جدیدی خریداری کرده و یا قدیمی‌ها را به روز کنیم، گفت: درخواست خود را برای خرید این تجهیزات به سازمان برنامه ارسال کردیم و منتظریم تا با درخواست ما موافقت شود.

همچنین در این نشست، فرزین انتصاریان با بیان اینکه سال‌ها است که ایران گواهینامه‌های ایزو را برای تایید محصولات صادر می‌کند، اظهار داشت: بهتر است بدانیم که این گواهینامه‌ها تنها در داخل ایران معتبر بودند و اغلب سازمان‌ها و شرکت‌ها به اجبار اعتبار خود را از کشورهای دیگر می‌گرفتند.

وی با بیان اینکه از این پس ایران به عنوان مرجع تایید صلاحیت شرکت‌های بازرسی، گواهی دهنده‌ها، آزمایشگاه‌ها فعالیت می‌کند، ادامه داد: روز ملی کیفیت همواره در ۱۸ آبان‌ماه برگزار می‌شود و ما از شرکت‌هایی که توانسته باشند کیفیت را در حد مطلوبی مدیریت کنند تقدیر به عمل می‌آوریم.

وی با اشاره به تندیس فروشی و برگزاری مراسمی با دیدگاه‌های اقتصادی و مال اندوزی، گفت: برگزاری این مراسم‌ها سبب می‌شود تا فرآیند علمی و تخصصی سازمان ملی استاندارد و انجمن مدیریت کیفیت در این همه هیاهو گم شود که ما از مسئولان انتظار داریم جلوی برگزاری این همایش‌ها را بگیرند.

گفتنی است، در نهمین روز اجلاس مشترک مجمع بین المللی تایید صلاحیت (IAF) و اتحادیه بین المللی تایید صلاحیت آزمایشگاهی (ILAC) در کشور هند، موافقت نامه به رسمیت شناختن چند جانبه (MLA) با مجمع بین المللی تایید صلاحیت(IAF)، توسط علیرضا خاکی فیروز، رئیس مرکز ملی تایید صلاحیت ایران و  XIAO JIANHUA رئیس مجمع بین المللی تایید صلاحیت IAF ، به امضا رسید.

براساس این گزارش، پس از کسب موفقیت مرکز ملی تایید صلاحیت ایران از امضا موافقت نامه به رسمیت شناختن چند جانبه با اتحادیه صلاحیت آسیا – اقیانوسیه (PAC) در ۱۵ ژوئن ۲۰۱۶ برابر ۱۵ خرداد ۱۳۹۵ که منجر به کسب اعتبار بین المللی گواهینامه سیستم‌های مدیریت کیفیت در ۳۲ کشور جهان شد، اکنون و پس از امضا موافقت نامه مذکور با مجمع بین اللملی تایید صلاحیت  (IAF)، گواهینامه شرکت های گواهی کننده مورد تایید مرکز ملی تایید صلاحیت ایران در بیش از ۷۰ کشور دنیا دارای اعتبار بین المللی خواهد بود. کسب این موفقیت باعث سهولت در مبادلات بازرگانی و تجاری فرامرزی کشور می شود.