خروج از رکود مسکن در حد خبرسازی دولتی ها!

گروه اقتصادی-  بخش مسکن ایران بیش از سه سال است در رکود به سر می‌برد. آمارها نیز از کاهش معاملات در این حوزه حکایت دارد. بر اساس گزارش مرکز آمار ایران، در بهار سال ۱۳۹۵، تعداد ۱۷۹۳ پروانه‌ ساختمانی توسط شهرداری تهران صادر شده که نسبت به فصل گذشته حدود ۰.۹ درصد و نسبت به فصل مشابه سال گذشته حدود ۱۹.۷ درصد کاهش داشته است،

به گزارش افکارنیوز، در این شرایط، اما مقامات دولت به خروج از رکود مسکن خوشبین بوده‌اند. مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی در مردادماه امسال ابراز امیدواری کرده بود که در نیمه دوم سال مسکن بهبود نسبی پیدا کند و رشد نزولی صدور پروانه‌ها، قطع و تقاضای ساخت‌وساز افزایش پیدا کند.

حامد مظاهریان، معاون وزیر راه و شهرسازی نیز در ابتدای سال پیش‌بینی کرده بود که به طور قطع رونق مسکن از نیمه دوم امسال آغاز شود.

اما رونق بازار مسکن و خروج از رکود در حالی بارها و بارها در سال‌جاری از سوی مسوولان وزارت راه و شهرسازی وعده داده شده بود که شواهد کنونی بازار، از مساله دیگری خبر می‌دهد. فعالان بازار مسکن معتقدند فایل‌های فروش مسکن کاهش پیدا کرده است و فروشنده‌ها منتظرند نشانه‌های افزایش قیمت را در بازار مشاهده کنند.

به باور فعالان بازار مسکن، بزرگ‌ترین مشکلی که در حوزه بازار مسکن وجود دارد، کمبود نقدینگی خریداران است؛ این در شرایطی است که دولت با افزایش تسهیلات خرید مسکن، سعی در بالا بردن توان خرید مسکن مردم داشت، اما حتی این سیاست نیز به باور کارشناسان موفق عمل نکرد، چراکه رقم اقساط این تسهیلات به حدی بالا بود که اقشار طبقه متوسط به پایین توانایی پرداخت آن را نداشتند.

با این وضعیت، کارشناسان معتقدند چنین رکودی را نمی‌توان فقط با تحریک تقاضا و افزایش تسهیلات بانکی پشت سر گذاشت.

به باور آنها، حتی اگر از هم‌اکنون پیش‌بینی شود که دیوارهای مسکن در سال‌های آینده طلا خواهد شد، باز هم متقاضیان پولی برای خرید ندارند.

در این میان، تحلیلگران بازار مسکن اعتقاد دارند که در حال حاضر نمی‌توان گفت حباب قیمت مسکن تخلیه شده است؛ زیرا زمانی می‌توان از این مساله حرف زد که پول کلان دست مردم باشد؛ در حالی که چنین چیزی وجود ندارد.

سلمان خادم‌المله، یک کارشناس مسکن می‌گوید: تا زمانی هم که دولت وام‌های بالا با مدت زمان طولانی و بهره‌های پایین پرداخت نکند، توان خرید متقاضیان افزایش نخواهد یافت.»

طاهره رضوی