فروش بلیت‌‌ اتوبوس‌ اربعین‌ با دو نرخ‌‌

 همزمان با آغاز پیش‌‌فروش بلیت قطار و هواپیما برای زائران اربعین حسینی‌، فروش بلیت اتوبوس هم برای زائرانی که قصد استفاده از سیستم حمل و نقل جاده‌ای برای رسیدن به سه پایانه چزابه، شلمچه و مهران را دارند، آغاز شده است.

طبق گفته رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای طی توافق با انجمن تعاونی شرکت‌های مسافربری جاده‌ای، نرخ بلیت اتوبوس برای این ایام در مسیر‌های منتهی به پایانه‌های مرزی سه‌گانه به علت وجود تردد‌های یک‌سر خالی دو برابر می‌شود و پس از مراسم اربعین این نرخ‌‌ها، به قیمت‌های قبلی بر می‌گردد.

بنا به گفته داوود کشاورزیان، امسال تعداد 5 هزار دستگاه اتوبوس برای جابه‌جایی زائران اربعین در نظر گرفته شده است ‌که 3 هزار دستگاه آن در مسیر مهران و 2 هزار دستگاه اتوبوس به دو پایانه دیگر می‌رود.

وی گفته بود که در مرز مهران روزانه حداکثر 15 هزار نفر مسافر می‌توانند تردد کنند، اما در ایام اربعین این رقم به روزانه 250 هزار نفر می‌رسد و با این حجم افزایش تقاضا نمی‌توان هیچ شرایط خدمات‌رسانی مطلوبی را فراهم کرد؛ با آنکه 96 گیت عبور در مرز مهران تامین شده است، اما زائران انتظار خدمات مطلوب نداشته باشند و خدمات آنجا حداقلی است و قطعا مناسب نخواهد بود، زیرا هر چه از زائران درخواست می‌کنیم که از مرزهای دیگر برای اربعین تردد کنند، گرایش به مرز مهران به دلیل نزدیکی مسیر زیاد است.

بنا به گفته کشاورزیان‌ سال گذشته 62 درصد زائران از پایانه مهران و 38 درصد از پایانه شلمچه و چزابه در بخش جاده‌ای استفاده کردند.

بنابراین گزارش سیری در پایانه‌های مسافری سطح شهر تهران نشان از این دارد که با آغاز فروش بلیت اتوبوس برای ایام اربعین، در حال حاضر بلیت مسیر تهران-مهران برای این ایام با قیمت 76 هزار تومان به فروش می‌رسد.

همچنین بلیت اتوبوس‌‌های VIP در همین مسیر، در حال حاضر با قیمت 128 هزار تومان در اغلب شرکت‌‌های تعاونی مسافری به فروش می‌رسد.

همچنین چند شرکت تعاونی اتوبوسرانی، بلیت یک‌سره مسیر تهران-نجف با با قیمت 250 هزار تومان برای زائران حسینی ارائه کرده‌اند.

‌در این‌ راستا عامری،‌ مدیرعامل شرکت‌های تعاونی مسافربری، در این‌باره به خبرنگار فارس گفت: زائران نگرانی بابت انتقال از طریق سیستم حمل‌ونقل جاده‌ای به مرزهای کشور برای ایام اربعین نداشته باشند‌؛ متأسفانه در سال‌های گذشته چون برنامه‌ریزی مناسبی برای سفرهای اربعین وجود نداشت، ترافیک در جاده‌ها بسیار زیاد بود، ضمن آنکه مردم در پایانه‌‌های مرزی جاده‌ای هم سرگردان می‌شدند؛ در راستای کاهش ازدحام و ترافیک در این ایام، به ‌مردم توصیه می‌کنیم که توزیع زمان سفر‌ داشته باشند و این گونه نباشد که بخواهند شب اربعین وارد کربلا شوند و بعد از ظهر روز اربعین هم به راحتی خارج شوند.

بنا به گفته مدیرعامل شرکت‌های تعاونی مسافربری‌ اگر سفر زائران در این ایام، بین همه روزها‌ توزیع شود، ترافیک بسیار کاهش می‌یابد و همکاران ما قادر به ارائه خدمات مناسب‌تر خواهند بود.

عامری همچنین ‌تأکید کرد: ‌نظارت بر قیمت‌‌گذاری بلیت‌های اتوبوس توسط ستاد اربعین و ناظران ما در پایانه‌های مرزی انجام می‌شود‌.

با توجه به تقاضای زیاد از سوی زائران ایرانی برای پیاد‌ه‌روی اربعین و زیارت حرم مطهر سیدالشهدا (ع)، پیشنهاد می‌شود زائران تلاش کنند، حتما برای این ایام بلیت رفت و برگشت تهیه کنند تا هنگام برگشت با مشکلی مواجه نشوند. 

همچنین‌ ضروری است که زائران توزیع زمان سفر را در دستور کار قرار دهند، تا به کاهش ازدحام و ترافیک در پایانه‌‌های مرزی و جاده‌ها بینجامد.