به گزارش مهر، محمدعلی ضیغمی در نشست خبری امروز خود با خبرنگاران با اشاره به تدوین برنامهای منسجم برای تنظیم بازار ایام خاص همچون بازگشت حجاج و محرم و صفر گفت: برنامهریزی برای تامین مایحتاج مردم در این ایام به صورت کامل صورت گرفته است و حتی کار انجام تدارکات لازم برای تامین اقلام اساسی مورد نیاز مردم در ایام پایانی سال نیز برنامهریزی صورت گرفته است.

ذخیره‌سازی میوه شب عید کلید خورد

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به سوال مهر تصریح کرد: دستورالعمل ذخیره‌سازی میوه و مرکبات شب عید به استانها ابلاغ شده است و این اطمینان وجود دارد که تامین مایحتاج مورد نیاز مردم در تمامی ایام خاص که تقاضا بالا می‌رود صورت می‌گیرد و مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

وی افزود: البته تامین برخی از این مایحتاج و اجرای برنامه‌ها نیازمند تامین اعتبارات لازم است که امیدواریم این تامین صورت گیرد. به این معنا که اگر قرار باشد کالایی از سوی دولت با قیمتی پایین تر از نرخ تمام‌شده در اختیار مردم قرار گیرد، دولت باید منابع مورد نیاز آنها را تامین کند.

به گفته ضیغمی، البته قانون بودجه نیز دستگاههای دولتی را مکلف کرده است که اقداماتی که در بودجه، مبالغ مورد نیاز آنها پیش‌بینی نشده است، را انجام ندهند.

تامین مطمئن دام زنده مورد نیاز حجاج

وی در ادامه پاسخ به سئوال مهر در خصوص تامین دام زنده مورد نیاز حجاج گفت: شرکت پشتیبانی امور دام مکلف شده است که به عنوان مسئول، این کار را ساماندهی کند و در کنار آن، جلساتی با واردکنندگان و سازمان امور دامپزشکی و نیز میادین میوه و تره‌بار برگزار شده است تا تامین مناسب نیز در امسال انجام شود.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: در عید قربان، دام زنده در میادین میوه و تره‎‌بار توزیع می‌شود و سازمان دامپزشکی نیز به اندازه کافی نظارت خواهد داشت.

وی اظهار داشت: صادرات دام زنده هم اکنون ممنوعیتی ندارد ولی عوارض و تعرفه آن باید از سمت صادرکنندگان پرداخت شود.

تصمیمات جدید برای عملیاتی شدن بسته حمایتی اصناف

ضیغمی در پاسخ به سئوال دیگر خبرنگار مهر مبنی بر عملیاتی شدن بسته حمایت از اصناف گفت: کارگروه ویژه ای که به ریاست رئیس‌جمهور مسئولیت حل مشکلات اصناف را دارد، در مصوباتی که به تازگی داشته است، بخشی از مشکلات این جامعه بزرگ را مدنظر قرار داده و در جهت حل آن، تصمیماتی را اتخاذ کرده است.

وی اظهار داشت: در این کارگروه، تصمیماتی به لحاظ تسریع در تامین بودجه اجرای بسته حمایتی اصناف که ۲۵۰ میلیارد تومان است، اتخاذ شده است. البته هنوز تامین اعتبار صورت نگرفته است و در کنار آن، وزارت صنعت، معدن و تجارت می‌تواند از ظرفیت ماده ۳۶ قانون بودجه نیز بهره مند شود.

پرداخت مطالبات صنایع لبنی

ضیغمی گفت: برخی کارخانجات لبنی مطالبات دامداران را پرداخت نکرده‌اند، البته با بودجه‌ای که دولت در اختیار وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار داد، مطالبات دامداران به میزان ۲۰۰ میلیارد تومان در سال جاری تسویه کامل شده است، اما بخشی از مطالبات مربوط به سال ۸۹ به میزان ۱۲۰ میلیارد تومان باقی مانده است که به عنوان بدهی دولت به دامداران محفوظ است و پرداخت می‌شود.

وی اظهار داشت: وزارت صنعت، معدن و تجارت به صورت جدی به دنبال تامین منابع مورد نیاز است و البته یکی از راهکارهای این تامین مالی، فروش اموال و دارایی‌های این وزارتخانه است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به سوالی مبنی بر مخالفت غضنفری با پرداخت مطالبات دامداران از محل فروش معادن گفت: اختیار قانونی چنین کاری برای وزیر صنعت، معدن و تجارت وجود نداشته و دلیل این مخالفت ممانعت قانونی بوده است.

وی در خصوص خرید مرغ مازاد تولیدکنندگان گفت: شرکت پشتیبانی امور دام کار خرید مرغ را به عهده گرفته و البته در شهریورماه نیز، ۱۲ هزار تن مرغ خرید و ذخیره سازی شده است که در کل تاریخ کشور بی‌سابقه بوده است.

اختیار واردات گوشت با وزارت جهاد

به گفته ضیغمی، قانون حق تصمیم‌گیری در مورد واردات گوشت را به وزارت جهاد کشاورزی داده است که در ارتباط با واردات محصولات کشاورزی و دامی تصمیم‎گیری کند. در این رابطه البته این وزارتخانه مکلف شده است که موجودی بازار را بررسی و بخش مورد نیاز را از طریق واردات تامین کند.

مردم کالابرگ‌های خود را تا اطلاع ثانوی حفظ کنند

وی در مورد کالابرگ گفت: حذف کالابرگ صرفا به دلیل موضوع کمبود اعتبار از سوی دولت صورت نگرفته است، بلکه کالابرگ یک سیاست تنظیم بازاری است که هر موقع نیاز باشد، دولت با ورود به آن بخشی از نیاز کشور را تامین خواهد کرد، البته باید اعتبار مورد نیاز آن را نیز تامین کند.

این مقام مسئول در وزارت صنعت، معدن و تجارت افزود: استفاده از این شبکه به طور کامل منتفی نیست، ولی با توجه به اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها، بررسی کارشناسان حاکی از این است که نیازی به عرضه عمومی کالاها از طریق شبکه‌‎های خاصی همچون کالابرگ فعلا وجود ندارد.

وی اظهارداشت: در واقع، موضوع اختصاص کالا از طریق کالابرگ همچون سنوات گذشته که اولویت داشت، هم اکنون اولویت‌دار نیست؛ ولی مردم تا اطلاع ثانوی کالابرگ‌های خود را نگاه دارند.

وضعیت بازار کالاهای اساسی

به گفته ضیغمی، وضعیت بازار کالاهای اساسی به جز تخم‌مرغ که نوساناتی در قیمت آن وجود دارد، مناسب است و کمبودی در بازار احساس نمی‌شود. به این معنا که هم اکنون گوشت، برنج و روغن به میزان کافی و قیمت متعادل در بازار وجود دارد و حتی در مورد برخی کالاها همچون مرغ، بازار با مازاد مواجه است و ما به فکر ورود به بازارهای هدف خارجی هستیم.

وی افزود: اگر بخواهیم تولید ارتقا یابد و مصرف‌کنندگان نیز رضایت کامل داشته باشند، باید تلاش کنیم که فراتر از بازارهای داخلی به لحاظ کیفیت و حجم تولید عمل کنیم، البته باید برای آن برنامه صادراتی داشته باشیم.

ضیغمی گفت: در جلسه اخیر کارگروه کنترل بازار تصمیمات جدیدی برای پشتیبانی از تولید مرغ در نظر گرفته شده است تا تسهیلات ارزان قیمت و نهاده با قیمت مناسب در اختیار تولیدکنندگان قرار گیرد و از صادرات و تولید آنها پشتیبانی شود.

وی اظهار داشت: قیمت گوشت، برنج باثبات بوده است و در مورد روغن نباتی، حتی کاهش قیمت را نیز با هماهنگی انجمن تولیدکنندگان این محصول، شاهد هستیم، به این معنا که قیمت روغن نباتی نسبت به هفته‌های گذشته، ۷ درصد کاهش داشته است.

گزارش میدانی معاون وزیر از بازار تخم‌مرغ

ضیغمی با تاکید بر اینکه خود شخصا به بازار تخم‌مرغ ورود کرده و حتی بررسی‌های میدانی با مراجعه به بازار را انجام داده است، گفت: هم اکنون وضعیت بازار تخم‌مرغ نسبت به هفته‎‌های گذشته بهبود یافته است و البته این به معنای آن نیست که در هیچ گوشه‌ای از شهر تخلف صورت نمی‌گیرد و قیمت بالا نیست.

وی اظهار داشت: هم اکنون عرضه گسترده تخم‌مرغ در میادین میوه و تره‌بار در حال انجام است و این کالا با نرخ‌های مصوب در حال توزیع است. بر این اساس این قول داده می‌شود که بازار تخم‌مرغ از آبانماه کاملا متعادل شود. این درحالی است که هم اکنون قیمت تخم‌مرغ به کمتر از ۷ هزار تومان در سطح بازار رسیده است که البته فاصله قیمتی ۶ هزار تومان تا ۷ هزار تومان، باز هم تخلف است.

به گفته ضیغمی، سازمان حمایت، بخش بازرسی اصناف و سازمان تعزیرات حکومتی شعب ویژه رسیدگی به تخلفات عرضهکنندگان تخممرغ را راهاندازی کردهاند. این درحالی است که قیمت عمدهفروشی تخممرغ در روز گذشته ۲۶۵۰ تا ۲۷۰۰ تومان به ازای هر کیلو و ۵۲۰۰ تا ۵۳۰۰ تومان به ازای هرشانه بوده است ضمن اینکه سود خردهفروشی نیز حداکثر ۳۰۰ تا ۴۰۰ تومان است که در نهایت تخممرغ باید در سطح بازار به قیمتی کمتر از ۶ هزار تومان به فروش رسد.