بدعهدی شرکت آمریکایی در برابر کارآفرین ایرانی

 در برنامه شب گذشته پایش، مشکلات پیش روی واحدهای تولیدی با حضور کارآفرینان پیگیری شد.  محمدحسن عبدالی یکی از کارآفرینان  حضور یافته در برنامه بود.

 

 وی یکی از کارآفرینانی است که در مسیر تولید برایش مشکلی ایجاد شده است. وی مدیرعامل شرکت آرمان صبا طب ، نماینده انحصاری محصولات کارخانجات در ایران  بوده و طی سالیان گذشته محصولات متنوعی  از این کارخانه را در ایران به فروش رسانده ست.

 

اغلب دستگاه های این شرکت نیازمند ارائه خدمات سخت افزاری و نرم افزای است. اما شرکت آلمانی به بهانه تحریم ها و علی رغم تعهد 10ساله ارائه خدمات به وزارت بهداشت از پشتیبانی محصولات فروخته شده طفره رفته است.

 

 این مشکل اصلی این کارآفرین بود.

 

 محمدحسن عبدالی  با بیان اینکه در زمان تحریم قادر به حضور در بازار ایران نبودیم و از بازار ایران خارج شدیم گفت: مکاتبه ای را با یک شرکت آلمانی داشتیم که به بهانه تحریم ها حاضر به ارائه خدمات به وزارت بهداشت نبود. بعد از این بود که یک شرکت آمریکایی تمام سهام شرکت آلمانی را خریداری کرد و ما با یک شرکت آمریکایی طرف حساب بودیم، خلاصه بعد از مدتی شرکت آمریکایی یک نامه رسمی برای ما ارسال کرد که " به دلیل تحریم های غرب ما از بازار ایران خارج هستیم".

 

 وی ادامه داد: بعد از این دریافت این نامه، جلسه ای برگزار شد و  مدارک را ارائه کردیم و تعهدات را به آنها یادآوری کردیم و قطع نامه های سازمان ملل را بند بند برای آنها یادآوری کردیم.

 

عبدالی با بیان اینکه تحریم ها شامل تجهیزات پزشکی نمی شد افزود: هر چقدر تلاش کردیم و از آنها درخواست می  کردیم که در بین  مفاد قطع نامه های سازمان ملل حتی یک بند مبنی بر اینکه تحریم ها مشمول تجهیزات پزشکی می شود هیچ استدلالی نداشتند و جواب سربالا می دادند. در نهایت بیان کردند که علت اصلی عدم همکاری ما ترس از جریمه های دولت آمریکا است. بعد از اینکه موفق به قانع کردن آن ها نشدم با هزار امید به ایران بازگشتم.

 

 این کارآفرین افزود:من به آنها اعلام کردم که از تمام ظرفیت های قانونی ایران برای پیگیری این موضوع استفاده می کنم. تصور می کردم وقتی به ایران باز گردم مسئولان پشت من هستند و آن شرکت محکوم خواهد شد.

 

 عبدالی بیان کرد:به وزارت بهداشت و وزارت صنعت،معدن و تجارت رفتم و تمام ماجرا را برای وزرا بازگو کردم و در نهایت دادخواستی را در قوه قضائیه ارائه کردم. وزیر بهداشت در ابتدا حمایت کامل کردند و طی یک نامه رسمی و محکم اعلام کردند که از شرکت ایرانی حمایت شود و بالافاصله وزارت بهداشت نامه ای به شرکت آمریکایی فرستاد مبنی بر اینکه حق حضور در بازار ایران را ندارند تا زمانی که خسارت شرکت ما، مشتریان و خدمات پس از فروش را بدهند.

 

عبدالی گفت:  وزارت صنعت نیز پس از مکاتبه من نامه ای را به شرکت آمریکایی صادر کردند و اعلام کردند که شما خلاف عرف تجارت عمل کرده و بدعهدی کردید و خسارت زیادی وارد کرده اید . اکنون این وزارتخانه منتظر است تا  پاسخ نامه شما را بر چگونگی جبران خسارت دریافت کند.

 

 وی بیان کرد: این حمایت ها تا سال 95 ادامه داشت تا اینکه یک هلدینگ دارویی ایرانی که متشکل از 25 شرکت است  و نمایندگی متعدد آمریکایی و آلمانی دارد و برای خودش یک غول تجاری است چراغ سبزی به شرکت آمریکایی نشان داد و طی قراردادی با آن شرکت به آنها گفت که شما می توانید وارد بازار ایران شوید بدون اینکه خسارتی بپردازید.

 

 این کارآفرین اظهار داشت:پس از آن بود که سازمان غذا و دارو مجوز های فعالیت به آن ارائه کرد و آن شرکت آمریکایی بدون پرداخت خسارت مشغول فعالیت در بازار ایران شد. در حالی که وزارت صنعت و معدن نامه ای به شرکت آمریکایی زده است و جوابی دریافت نکرده است. هلدینگ دارویی ایرانی موفق به دریافت مجوز برای شرکت آمریکایی به عنوان حامی طلایی نمایشگاه معتبر دارویی در تهران شده است و تبلیغات گسترده ای هم برگزار کرده است.

 

 عبدالی گفت: هر چقدر به وزارت صنعت،معدن و تجارت نامه زده ایم که در جلسه هایی که با هلدینگ دارویی ایرانی برگزار می کنید یک جلسه اجازه حضور ما را هم بدهید کسی توجه نمی کندو تا کنون پاسخ داده نشده است.

 

 این کارآفرین با اشاره به دستور مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه در موارد تحریم ها قضات انقلابی عمل کنند گفت: رهبری اعلام کرده اند که درباره تحریم ها قضات انقلابی عمل کنند و پیگیر حقوق تضییع شده ملت ایران باشند اما ما چنین چیزی را مشاهده نکردیم.

 

وی گفت:  با توجه باینکه این پرونده در شعبه ٤٧ حقوقی صدر و ٧ تجدید نظر استان تهران مطرح می باشد از ریاست  قوه قضاییه درخواست دارم به پرونده رسیدگی کنند و این مورد رو به عنوان یه مسئله عادی نگاه نکنند و بعنوان یک پرونده مرتبط با تحریم ها دیده شود و فرمایشات رهبری رو نصب العین قرار دهند.

 

عبدالی بیان کرد: مقام معظم رهبری در دیدار رئیس و مسئولان قوه قضاییه در ابتدای سال جاری فعال تر شدن قوه قضاییه در پیگیری حقوقی قضایای بین المللی را ضروری دانستند و افزودند: پیگیری حقوق پایمال شده ملت ایران به علت تحریم ها، در دستور کار قضایی قرار گیرد.

 

رهبری معظم انقلاب با اشاره به حکم دادگاههای امریکا برای دست اندازی به دارایی های ملت ایران به بهانه های واهی و اتهامات بی اساس، خاطرنشان کردند: تضییع حقوق ملت ایران به واسطه تحریم ها، واقعیتی است که باید در سطح جهانی پیگیری قضایی شود.

 

پس از طرح این مشکل مجری برنامه پایش درباره پیگیری مشکل این کارآفرین گفت: پیگیری از وزارت صنعت و معدن تجارت که بی نتیجه ماند و کسی پاسخ نداد. اما وزارت بهداشت در ابتدا اعلام کردند که پاسخ می دهند اما در نهایت از روابط عمومی آن وزارتخانه با برنامه پایش  تماس گرفتند و با لحنی بد اعلام کردند که اصن چرا این پرونده را بررسی می کنید و اعلام کردند که جوابیه را در رسانه ها منتشر می کنند.