بی میلی آمریکایی‌ها به نفت ایران

 امیرحسین زمانی‌نیا در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، اظهار داشت: آمریکایی‌ها در هیچ زمینه‌ای با ما کار نمی‌کنند و مقررات خودشان مانع از حضور آمریکایی‌ها در نفت ایران است.

وی افزود: کار ما در نفت با آسیا و اروپا انجام می‌شود که به روال عادی ادامه خواهد داشت و تفاوتی نمی‌کند چه کسی در آمریکا به قدرت برسد.

معاون بین‌الملل وزیر نفت با تاکید بر اینکه شرکت‌های آمریکایی برای سرمایه‌گذاری با ایران علاقه‌مند هستند اما مانع قانونی جلوی آنها است، گفت: کنگره می‌‌تواند این موانع را بردارد اما ما فعلاً زمینه‌ای نمی‌بینیم که چنین اتفاقی بیفتد و هیچ نشانه‌ای از تمایل آمریکایی‌ها برای برداشتن موانع از سر راه شرکت‌های خودشان ندیده‌ایم.

 پیش از این بعضی مسئولان صنعت نفت در خفا و علنی تاکید کرده بودند که حتی آمریکایی‌ها هم برای سرمایه‌گذاری در نفت ایران آمادگی دارند.

وی در پایان گفت: مذاکرات با شرکت‌های خارجی برای سرمایه‌گذاری در صنعت نفت ادامه دارد و تا دو یا سه هفته آینده یک قرارداد به بزرگی قرارداد توتال در فاز 11 با یک شرکت اروپایی خواهیم داشت.

به گزارش فارس، کنسرسیومی به رهبری شرکت توتال از فرانسه، CNPC از چین و پتروپارس از ایران به تازگی قرارداد HOA توسعه فاز 11 پارس جنوبی به عنوان تنها فاز توسعه نیافته این میدان را به دست آورده است.

این قرارداد اولیه که شامل دو بخش توسعه و نصب تاسیسات دریایی تقویت فشار در فاز 11 است در مجموع به 4.8 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز دارد و در قالب الگوی جدید قراردادهای نفتی موسوم به IPC منعقد شده است.

بر اساس ا ین گزارش، میزان بازپرداخت به توتال و دیگر پیمانکاران بر اساس IPC هنوز مشخص و اعلام نشده است.