برقراری قطار مشهد-کربلا برای بازگشت زائران اربعین

 میرحسن موسوی اظهار داشت: یک تیم کارشناسی به‌ منظور بررسی فرایند اعزام مسافران در طول مسیر به مناطق عبوری قطار تهران- شلمچه فرستاده شده تا در اعزام قطارهای بعدی بر مبنای نتایج کارشناسی برنامه‌ریزی مدنظر قرار گیرد.

وی افزود: با توجه به اعزام زائران از ۲۰ تا ۲۸ آبان و بازگشت آن‌ها از دوم و سوم آذرماه قطارهای متعددی در پیک سفر برای مسیر خرمشهر -تهران پیش‌بینی‌ شده و تهیه بلیت‌های مسیر نیز از طریق اینترنت برای فروش ممکن و تا این لحظه بیشتر بلیت‌ها فروخته‌شده است.

معاون مسافری راه‌آهن ادامه داد: این بلیت‌ها به زائران امکان برنامه‌ریزی برای بازگشت و دسترسی به قطار خرمشهر-تهران را می‌دهد و بسیاری از زائران در زمان تهیه بلیت رفت، زمان برگشت خود را مشخص کرده و هم‌زمان به‌صورت آنلاین آن را خریداری‌ کرده‌اند.

موسوی بیان کرد: قطارهای ترکیبی تهران-کربلا از سه‌شنبه هفته گذشته حرکت خود را آغاز کردند و تمام بلیت‌های این قطارها به‌طور یکسره به فروش رفت و زائران با استفاده از این قطار از تهران به شلمچه جابجا می‌شوند و پس از انجام تشریفات گمرکی در شلمچه، مسیر ۳۵ کیلومتری تا ایستگاه راه‌آهن بصره را با استفاده از اتوبوس طی می‌کنند و بقیه مسیر را با استفاده از قطار تا طی می‌کنند.  

به گفته معاون مسافری راه‌آهن علاوه بر قطارهای قبلی،  در ایام اربعین ۴۰ رام قطار فوق‌العاده خرمشهر برای جابجایی زائران و یک ریل‌باس برای جابجایی مسافران برای حدفاصل خرمشهر تا شلمچه پیش‌بینی شده است که با توجه به تعداد تقاضا هر نیم ساعت یک‌بار حرکت می‌کند.

موسوی یادآور شد: طبق هماهنگی با راه‌آهن کشور عراق قرار بر پیش‌بینی روزانه ۵رام قطار از بصره تا کربلا گذارده شد تا مسافران و زائران با مراجعه به ایستگاه راه‌آهن بصره و تهیه بلیت به کربلای معلی اعزام شوند.

به گفته معاون شرکت راه‌آهن طبق برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده درصدد راه‌اندازی قطار هفتگی تهران-کربلا در روزهای سه‌شنبه بعد از اربعین هستیم، همچنین افزایش رام‌های قطار تهران-کربلا یا مشهد-کربلا در حال بررسی و کارشناسی است تا در صورت نبود محدودیت و توافق با راه‌آهن عراق تعداد و مسیرهای آن افزایش یابد.