شروط عربستان برای کاهش تولید نفت

نمایندگان آگاه از گفتگوهای اوپک اعلام کردند: کشورهای عضو سازمان اوپک تلاش‌های سیاسی نهایی خود را برای رسیدن به توافقی برای کاهش تولید نفت خام آغاز کرده‌اند. کشورهای قطر، الجزایر و ونزوئلا می‌کوشند اختلافات میان اعضای بزرگترین سازمان تولید کننده نفت را کاهش دهند. 

 

بر این اساس، منابع آگاه که نخواستند نامشان فاش شود در این باره گفتند: گفتگوهای سیاسی زمانی آشکار شد که مذاکرات دوجانبه پایان هفته برای کاهش شکاف میان اعضا به شکست انجامید. این درحالی است که برای رسیدن به توافق نهایی تا نشست 30 نوامبر (10 آذر) اعضای اوپک در وین، تنها دو هفته زمان باقی مانده است. عربستان سعودی، ایران و عراق هنوز درباره چگونگی کاهش تولید نفت خود توافق نکرده‌اند. 

 

کشورهای عضو اوپک توانستند پس از دو سال سیاست تولید نامحدود نفت خام، در 28 سپتامبر (8 مهرماه) در نشست الجزایر در نهایت به راهکاری مقدماتی برای رسیدن به توافق کاهش تولید نفت دست یابند. پس از انتشار این خبر، بهای هر بشکه نفت خام به 54 دلار رسید؛ اما با افزایش گمانه‌زنی‌ها درباره ابهامات در اجرای این توافق، بهای هر بشکه نفت برنت به 45 دلار کاهش یافت. 
یک منبع آگاه افزود: عربستان سعودی به عنوان بزرگترین تولید کننده نفت اوپک برای کاهش عرضه نفت خام به بازار جهانی چهار شرط تعیین کرده است. چهار شرط عربستان شامل موارد ذیل است: 1- تمامی کشورهای عضو باید در این کاهش مشارکت کنند 2- کاهش عرضه میان اعضا منصفانه باشد 3- این کاهش تولید برای بازار انرژی قابل قبول باشد 4- کاهش تولید از سوی اعضا به صورت شفاف صورت گیرد.

 

با این وجود، این منبع آگاه در تفسیر درخواست عربستان می‌گوید: پیش شرط‌های عربستان به معنای آن است که عراق میزان فعلی عرضه نفت خود را کاهش دهد و ایران نیز سطح فعلی تولید خود را حفظ کند و نفت بیشتری به بازار عرضه نکند. با این حال، بعید است این دو کشور با این درخواست موافقت کنند. در توافق اولیه الجزایر، لیبی و نیجریه از کاهش عرضه نفت معاف شده بودند. ایران در نظر دارد تنها عرضه نفت خود را در سطح 4 میلیون بشکه در روز حفظ کند. 

 

این منبع می‌افزاید: عراق با توجیه اینکه درحال مبارزه با تروریست‌های داعش است، به دنبال معافیت از هر گونه توافق کاهش تولید نفت است. ایران نیز تاکید دارد تا رسیدن به سطح تولید 4 میلیون بشکه نفت در روز ( تولید نفت تهران پیش از اعمال تحریم‌ها)، با محدودیت تولید نفت موافقت نخواهد کرد. 

 

قطر و الجزایر محور تلاش‌های سال جاری برای رسیدن به توافق اعضای اوپک برای کاهش تولید بودند. وزیر نفت ونزوئلا نیز نقش میانجی میان ایران و دیگر کشورهای عضو را برعهده داشت. براساس اطلاعات منتشر شده بلومبرگ، کشورهای عربستان، عراق و ایران بزرگترین تولید کنندگان نفت اوپک هستند و در مجموع بیش از 55 درصد تولید این سازمان را برعهده دارند.

 

اعضای اوپک در نشست الجزایر توافق کردند میزان صادراتشان را از سطح 33.6 میلیون بشکه در روز به محدوده 32.5 تا 33 میلیون بشکه در روز برسانند. این سازمان می‌کوشد با کشورهای روسیه و سایر تولیدکنندگان غیر عضو اوپک در زمینه کاهش تولید نفت همکاری کند. کشورهای عضو اوپک به شدت به یک توافق برای کاهش عرضه نفت نیازمندند. سازمان بین المللی انرژی اعلام کرده است در صورتی که توافق میان اعضای اوپک برای کاهش تولید صورت نگیرد، سال 2017 برای چهارمین سال پیاپی شاهد عرضه بیشتر از تقاضای نفت خواهیم بود.