افزایش چراغ خاموش قیمت برنج در بازار

 تا قبل از اینکه رشد قیمت شامل برنج‌های ایرانی شود هر کیلو آن در کیفیت‌های مناسب بین 7 الی 8 هزار و 500 تومان بود. اما از وقتی خبرهای افزایش قیمت برنج ایرانی شنیده شد برنج خارجی هم سر ناسازگاری برداشت و همپای برنج ایرانی گران شد.تا یکماه پیش قیمت برنج در حدود 10 هزار تومان در نوسان بود اما با گذر از فصل برداشت برنج قیمت این محصول به 12 هزار تومان رسید.

طی دو هفته اخیر مجدداً این محصول افزایش یافت و در اغلب مراکز فروش به‌عنوان مثال برنج آستانه را با قیمت 13 هزار و 500 تا 14 هزار تومان می‌توان یافت. اما این قیمت منطقی است یا خیر جواب‌های متعددی دارد.جمیل علیزاده شایق دبیر انجمن برنج معتقد است افزایش قیمت برنج موقتی است و برخی‌ها تمایل دارند که قیمت این محصول را بالاببرند. وقتی قیمت برنج داخلی افزایش پیدا کند به تبعیت از آن قیمت برنج خارجی هم رشد خواهد کرد و از این طریق وارد‌کنندگان سودهای کلان می‌برند.

 

وی با بیان اینکه قیمت 13 تا 14 هزار تومان برای برنج ایرانی معقول نیست و باید بازار مورد ارزیابی قرار گیرد اظهار داشت:بزودی برنج قیمت اصلی خود را پیدا خواهد کرد.اکنون بعد از فصل برداشت برنج است لذا در این مقطع همواره قیمت‌ها سیر صعودی داشتند.این افزایش دوام نخواهد داشت. دلیل گران فروشی برنج در تهران عدم نظارت است، از این‌رو سازمان حمایت با پررنگ‌تر کردن نظارت خود می‌تواند قیمت برنج را کنترل کند.

سال‌های گذشته قیمت برنج تنها در شهرهایی که این محصول فروخته می‌شد افزایش پیدا می‌کرد اما اکنون در شهرهای شمالی و حتی محل کشت برنج قیمت‌ها افزایش پیدا کرده و به 11 هزار و 500 تا 12 هزار تومان رسیده است.افرادی که در این حوزه فعالیت می‌کنند می‌گویند قیمت کارگر، کود، سم ساقه خوار، شلتوک و...افزایش پیدا کرده است لذا افزایش قیمت در این حوزه جای سؤال ندارد.اگر قیمت‌ها ثابت بود کشاورزان بر قیمت‌های خود نمی‌افزودند. مصرف سرانه برنج در ایران ۳۷.۰۷کیلوگرم اعلام شده است، که این عدد نشان می‌دهد ایرانی‌ها تقریباً ۷ برابر اروپایی‌ها برنج مصرف می‌کنند. متوسط مصرف سرانه برنج در جهان ۵۷.۲ کیلوگرم است. متوسط مصرف سرانه برنج در کشورهای درحال توسعه ۶۸.۱، هند ۷۳.۲، روسیه ۵، مصر ۴۱.۵، مکزیک ۶.۲، امریکا ۱۱.۲ ، در چین ۷۵.۸ و ژاپن ۵۷.۷ کیلوگرم است.

 

مردم برنج گران را نخرند

حسن عباسی معروفان معاون بازرگانی داخلی شرکت بازرگانی دولتی ایران درباره وضعیت برنج و افزایش قیمت‌ها که اخیراً دامنگیر این حوزه شده است، گفت: سال گذشته میزان تولید برنج 2 میلیون و 180 هزار تن بود و در سال‌جاری این رقم به 2 میلیون و 300 هزار تن رسیده است.از سویی برای مصرف حدود سه میلیونی کشور 700 هزار تن برنج وارد می‌شود لذا هیچ کمبودی در بازار وجود ندارد که باعث شود قیمت‌ها روند صعودی به خود بگیرد.

وی با بیان اینکه ذخایر استراتژیک برنج در کشور کافی است و در کنار واردات رسمی، برنج از مرزها هم به صورت غیر رسمی وارد می‌شود افزود:هر زمان که قیمت برنج افزایش پیدا کند دولت ذخایر استراتژیک را وارد بازار می‌کند. به‌عنوان مثال سه ماه پیش که قیمت برنج هندی به 4 هزار و 800 تومان رسید با عرضه این برنج مانع افزایش قیمت در بازار شدیم.در مورد برنج اروگوئه و تایلندی هم چنین  اتفاقی رخ داد.لذا با عرضه برنج در بورس و کنترل، برنج وارداتی هیچ افزایش قیمتی نداشته است.

وی تصریح کرد:زمانیکه فصل برداشت برنج است واردات آن ممنوع می‌شود لذا برخی از دلالان از این فرصت سوء‌استفاده می‌کنند تا قیمت‌ها را بالا ببرند.در اول برداشت برنج قیمت هر کیلوی آن 8هزار تومان بود و به مرور به 9 الی 10 هزار تومان رسید.رسیدن به این قیمت هم در پی دلال بازی بود.لذا قیمت‌ها بین 12 تا 14 هزار تومانی که در استان‌های شمالی یا سایر شهرها به مردم عنوان می‌شود مصداق بارز گرانفروشی است و سازمان حمایت باید به صورت جدی با متخلفان برخورد کند.

وی گفت:اکنون برنج داخلی پر محصول کیلویی 4 تا 5 هزار تومان است و برنج‌هایی چون آستانه صدری، دم سیاه، هاشمی و...گران شده است که سهم این برنج‌ها در تولید تنها 200 الی 300 هزار تن است. لذا با توجه به افزایش قیمتی که مردم با آن مواجه شدند توصیه می‌کنم این برنج‌ها را خریداری نکنند تا دلالان از این فضا بهره نبرند.در مقطع فعلی 80 درصد برنج‌های ایرانی قیمت کمتر از 6 هزار تومان دارد و 20 درصد آن بین 6 الی 12 هزار تومان است.