رتبه ایران در تولید برق ‌خاورمیانه

عبدالرسول پیشاهنگ عصر امروز در جمع خبرنگاران از بازتوانی نیروگاه 35 ساله برق بندرعباس خبر داد و اظهار‌ داشت: مذاکرات با شرکت‌های داخلی برای این مهم صورت پذیرفته و از چند شرکت خارجی نیز برای عملیاتی کردن این پروژه دعوت به عمل آمده است. 

 
وی با بیان اینکه ایران در جایگاه چهاردهم تولید برق دنیا قرار دارد  بیان داشت: با توان بالای ایران در تولید برق رتبه نخست خاورمیانه نیز به نام این کشور ثبت شده است. 
 
معاون راهبری شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی کشور در ادامه تصریح کرد: آمادگی نیروگاه‌های ما  با تکیه به خانواده ایثارگر صنعت برق برای بازگشت دوباره به مدار با توجه به درجه حرارت بالا در مناطق جنوبی کشور 99 درصد است. 
 
پیشاهنگ با اشاره به اینکه نیروگاه‌های کشور ظرفیت نصب شده 74 ‌هزار مگاوات برق  را دارند افزود: در بخش صادرات تقریبا به تمام کشورهایی که مرز خاکی با آنها داریم برق صادر می‌کنیم و این نشان از توان بالای ایران در صنعت برق است. 
 
وی در ادامه تاکید داشت: صنایع انرژی بر کشور با هدف پایداری تولید موظفند برق مورد نیاز خود را با نصب نیروگاه تامین کنند و وزارت نیرو در این زمینه تفاهم‌نامه‌هایی را با وزارت صنعت، معد‌ن و تجارت به امضا رسانده که در کشور در حال اجراست. 
 
معاون راهبری شرکت مادرتخصصی تولید نیروی برق حرارتی کشور با بیان اینکه کشور سالانه به نصب 5 هزار مگاوات نیروگاه برق نیاز دارد، افزود: همه نیروگاه‌ها و پروژه‌های صنعت برق در اولویت وزارت نیرو قرار دارد چرا که صنعت برق یک صنعت زیربنایی محسوب می‌شود. 
 
 پیشاهنگ با تشریح آخرین وضعیت نیروگاه یک هزار مگاواتی برق کوهستک واقع در شرق هرمزگان  بیان داشت: این نیروگاه بخار که با هدف صادرات و تامین برق منطقه مکران احداث می‌شود در مرحله مبادله قرارداد با شرکت روسی است. 
 
وی در پایان یکی از مشکلات موجود در نیروگاه برق هرمزگان را عدم ثبات نیروی متخصص دانست و افزود: تا کنون 340متخصص صنعت برق از این نیروگاه به سراسر کشور منتقل شده که البته برای پایداری نیرو می‌توان با استفاده از ظرفیت نیروهای متخصص بومی هرمزگان این مشکل را به حداقل رساند.