تاثیر تحولات آمریکا  بر اقتصاد ایران

 اصغر عدالتی با تاکید بر اینکه اقتصاد ایران اقتصادی مستقل از تحولات آمریکاست، اظهار کرد: هرچند اقتصاد تمام کشورها به یکدیگر مرتبط است اما همانطور که تجربه نیز نشان داده است ایران مستقلا توانایی اداره امور اقتصادی کشور را دارد. طی سال‌هایی که ایران تحریم و تحریم‌کننده نیز کشور آمریکا بود اقتصاد ایران به طور کامل اداره ‌شد.

 
 وی در خصوص تاثیر نتایج انتخابات آمریکا بر اقتصاد ایران ادامه داد: تحولات ناشی از نتیجه انتخابات آمریکا ممکن است تا اندازه‌ای اثرات روانی بر مسائل اقتصادی کشور بگذارد. احتمالا برخی از افرادی که در بخش‌های خاص اقتصادی فعالیت دارند از امتیازهای ویژه‌ای برخوردار خواهند داشت. هم‌چنین انتظار می‌رود در سهام برخی شرکت‌ها که وابستگی بیشتری به مواد اولیه خارجی دارد تغییراتی ایجاد شود.
 
این کارشناس اقتصادی در امور بانکی اثرات تحولات ناشی از نتیجه انتخابات آمریکا بر اقتصاد ایران بسیار آنی و زودگذر تلقی کرد و افزود: به عقیده من نوساناتی که به وجود می‌آید مقطعی و زودگذر هستند. این تغییرات در مدت یک یا دو ماه به طور کلی برطرف خواهند شد.
 
عدالتی خاطرنشان کرد: افرادی که آمریکا را اداره می‌کنند از جمله رئیس‌جمهور و سایر مدیران و مسئولان نیز می‌دانند آنچه که قبل از انتخابات به صورت شعار اعلام می‌شود، در واقعیت عملی نخواهند شد و چیزی که در نهایت اتفاق می‌افتد همان چیزی بوده که قبل از انتخابات وجود داشته است. به همین دلیل ترامپ راهی جز این‌که با ایران تعامل داشته و این کشور را بپذیرد، پیش رو ندارد.
 
وی درباره تاثیر انتخاب ترامپ به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا بر آینده برجام تصریح کرد: همان‌طور که اشاره کردم شعارهایی که یک کاندیدا قبل از انتخابات سر می‌دهد و آن چیزی که در واقعیت اتفاق می‌افتد، قطعا متفاوت خواهد بود. معمولا وقتی قراردادی در بخش قانون‌گذاری کشوری تصویب می‌شود، با تغییر رئیس‌جمهور در کشوری دیگر در روند اجرای این قرارداد تغییر چندانی رخ نخواهد داد.
 
این کارشناس اقتصادی امور بانکی اضافه کرد: ممکن است اگر کاندیدای دموکرات‌ها پیروز انتخابات بود، در برخی بخش‌های مربوط به اجرای برجام تسریع صورت می‌گرفت اما اکنون که کاندیدای جمهوری‌خواه انتخاب شده فقط ممکن است روند کار کمی کند شود.
 
عدالتی بیان کرد: ترامپ در مقابل ایران هیچ راهی غیر از اجرای کامل برجام پیش رو ندارد. یکی از مهم‌ترین کارهایی که پیش روی وی قرار دارد که باید به بهترین وجه آن را انجام داده و به سرانجام برساند، اجرای صحیح برجام است.
 
وی با اشاره به این‌که معمولا عرضه و تقاضا در بازار جهانی قیمت نفت را تعیین خواهد کرد، یادآور کرد: آنچه که اهمیت دارد این است که علاوه بر عرضه و تقاضا در قیمت محصولاتی که مصارف جهانی دارند و نقش عمده‌ای در اقتصاد بعضی کشورها ایفا می‌کنند، مسائل سیاسی نیز دخیل هستند اما به عقیده من اگر کشورهای نفت‌خیز یک سیاست منسجم داشته باشند، می‌توانند در مساله فروش نفت تصمیم نهایی را اتخاذ کنند.
 
این کارشناس اقتصادی امور بانکی گفت: به طور کلی تحولات آمریکا بر بازار نفت ایران تاثیرگذار خواهد بود اما قیمت نفت با نوسانات عمده‌ای روبرو نخواهد شد.
 
عدالتی در خصوص مناسبات کشورهای متحد آمریکا و کشورهای عربی با ایران یادآور شد: به طور قطع کشورهای متحد آمریکا از منویات این کشور پیروی خواهند کرد. این در حالی است که طی مدت اخیر عربستان به اندازه‌ای بد عمل کرده که مورد انتقاد دموکرات‌ها و حتی جمهوری‌خواهان آمریکایی قرار گرفته است.